Nad TikTokem se v USA pomalu stahují mračna – tamní zákonodárci staví ByteDance, mateřskou čínskou společnost TikToku, před poměrně nekompromisní stanovisko. Administrativa prezidenta Joe Bidena požaduje prodej TikToku nebo bude aplikace v zemi zakázaná. Proti tomu společnost samozřejmě bojuje, ale tak trochu mimo pozornost přichází do USA s další aplikací, která má dokonce konkurovat Instagramu.
„ByteDance, mateřská společnost TikToku, vás zve, abyste se stali jedním z prvních tvůrců na nové platformě Lemon8, než bude oficiálně uvedena v USA!“ stálo v jedné ze zpráv zaslaných vybraným tiktokovým tvůrcům.
Podle dokumentů, které má k dispozici deník The New York Times, má aplikace ambice se stát předním hráčem mezi sociálními sítěmi, stejně jako sesterský TikTok. Konkurovat má zejména Instagramu. Hlavním obsahem má být, alespoň z počátku, móda, zdravý životní styl a wellness.
Aplikace sice byla spuštěna poměrně potichu, teď však zažívá úspěchy. Aplikace Lemon8, která sama sebe popisuje jako „lifestylovou komunitu“, se tento týden dostala na 10. místo v žebříčku nejprodávanějších aplikací v americkém App Store.
Aplikace Lemon8 je tak sice k dispozici ke stažení, ale nebyla oficiálně spuštěna. Podle e-mailů tvůrcům plánuje ByteDance v květnu globální marketingovou kampaň, která má za cíl přilákat více uživatelů. O vstupu Lemon8 do Spojených států informoval v únoru zpravodajský web Insider.
Krishna Subramanian, zakladatel firmy Captiv8, která se zabývá influencer marketingem, popsal aplikaci jako kombinaci Pinterestu a příspěvků značek na Instagramu, s větším důrazem na obrázky a více textu než TikTok. Má dva sloupce obsahu a je plná doporučení a tipů na produkty s cílem podpořit nakupování.
Podle prezentací, které společnost Lemon8 v lednu poskytla marketingovým agenturám, je jejím „ideálním předobrazem tvůrce“ žena ve věku 22 až 26 let z New Yorku nebo Los Angeles se zaměřením na módu nebo krásu. Vizí společnosti Lemon8 je podle jedné ze stránek „vybudovat nejinspirativnější a nejinformativnější platformu pro objevování, sdílení a uvádění nápadů do života“.
Oficiálně aplikace začala už v dubnu 2020 v Japonsku. Loni dosáhla pěti milionů aktivních uživatelů měsíčně po celém světě, když se rozšířila do dalších zemí včetně Velké Británie, Singapuru a Indonésie.
Stejné problémy jako TikTok
Američtí zákonodárci a regulační orgány však mohou mít z Lemon8 podobné obavy jako z TikToku, který se stal ústředním bojištěm mezi USA a Čínou o technologickou a ekonomickou moc. Washingtonští představitelé uvedli, že TikTok představuje riziko pro národní bezpečnost, i kvůli tomu, že by Peking mohl získat přístup k citlivým údajům o uživatelích aplikace, jako jsou informace o poloze, nebo že by Čína mohla využívat doporučení obsahu TikToku k dezinformacím.
„Je to platforma sociálních médií jako Instagram, má co do činění se shromažďováním informací o uživatelích a má stejnou vlastnickou strukturu, protože je dítětem ByteDance, takže si myslím, že se objeví stejné problémy,“ řekla o Lemon8 Lindsay Gorman, vedoucí oddělení technologií a geopolitiky v German Marshall Fund a bývalá technologická poradkyně Bidenovy administrativy.
Z reakcí těch, kteří si už aplikaci vyzkoušeli, to vypadá, že jsou z ní zatím nadšení. „Tato nová aplikace Lemon8 od TikToku je tak zatraceně dobrá? Určitě jsou potřeba nějaká vylepšení, ale je to tak uživatelsky přívětivé. Dokonalé spojení mezi TikTokem a Instagramem a Pinterestem,“ píše jeden z uživatelů.