Na sociálních sítích tráví lidé stále víc a víc času a zvětšuje se i počet uživatelů. Například stále populárnější TikTok používá dle jeho dat už přes miliardu lidí a čeká, že do konce roku 2022 bude uživatelů 1,8 miliardy. Zvyšuje se i čas, který jednotliví lidé na platformě stráví, vloni v dubnu to bylo v průměru devadesát minut. Může za to i algoritmus, který je právě u TikToku často kritizovaný za jeho návykovost.
To se teď může změnit. Deník The Wall Street Journal informoval o možnosti, že by v Kalifornii společnosti jako Facebook Meta, TikTok a Snapchat mohly být žalovány za nekalé obchodní praktiky, tedy návykové funkce, které mohou děti a mladistvé zásadně poškodit.
Zákon byl navržen na začátku května, od té doby byl však mnohokrát pozměněn, aby měl vyšší šanci na úspěch.
Je nutno dodat, že nikde není specifikováno, co konkrétně „návykově působící funkce“ jsou. V podstatě však zákon míří na algoritmy sociálních sítí, kvůli kterým na nich uživatelé tráví dlouhé hodiny.
Zákon proti kyberšikaně
Některé země už určitá opatření proti používání sociálních sítí zavedly. V Číně například platí omezení pro hraní her a nedávno zakázala sledování živých vysílání po desáté hodině večer pro všechny pod šestnáct let.
Do boje se sociálními sítěmi se vydávají ale i evropské země. Například Itálie zavedla několik opatření proti šikaně. V jihoevropské zemi je od roku 2017 protizákonné psát urážlivé věci o mladistvé osobě, vyhrožovat jí skrze online komunikaci nebo se za ni vydávat. S určitými kroky pomalu přichází i Evropská unie, který zavedla řadu opatření pro ochranu a využívaní dat mladých uživatelů sociálních sítí.
TikTok jako hrací automat
Ač není pochyb o tom, že návykové jsou i jiné sociální sítě, TikTok se přeci jen liší. Primárně v tom jak funguje jeho doporučování obsahu. Například Instagram se řídí primárně tím, jakému obsahu dáte like. Jenže i to vám ukazuje pouze ve své lupě. Na hlavní stránce má uživatel Instagramu kromě reklam výhradně příspvěvky účtů, které sám sleduje. Do určité míry tak už jen tím můžete ovlovnit, co vám Instagram ukáže a co ne. Na TikToku je to jinak, základním bodem aplikace je For You page. Tu ovládá umělá inteligence, která ukazuje obsah od různých lidí a na základě lajků, komentářů a sdílení vyhodnocuje, zda se vám video líbí nebo ne. Roli hraje i to, zda ho dokoukáte celé, přeskočíte v půlce nebo si ho pustíte vícekrát za sebou.
V praxi pak uživatelé TikToku mají na hlavní stránce obsah od tvůrců, které vůbec nemusí sledovat, množí se videa s tématy, které si posílají s kamarády a podobně. Ukazují tak lidem přesně to, co se jim líbí a o čem diskutují. I díky tomu čas, který člověk v aplikaci stráví, přirozeně roste.
Výzkum Brownovy univerzity z konce loňského roku pak sociální sítě, a konkrétně TikTok, připodobňuje k hracím automatům. „I když podobnost nemusí být okamžitě zřejmá, analýza aplikací sociálních médií ukazuje, že jsou navrženy tak, aby fungovaly jako hrací automaty – funkce „přejetí dolů“ potřebná k tomu, aby uživatel přešel na další obsah, je podobná zatažení za páku hracího automatu. Zatímco u hracího automu proměnlivý vzorec umožňuje napětí ve formě možné výhry, u zábavných videí na TikTok navozuje dojem, že to příští video za dalším přejetím po displeji, může být to nejlepší,“ uvádí studie.