Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Čeští influenceři Adam Kajumi, Datel a Ondy Mikula pravidelně streamují a vybírají peníze. | foto: Instagram: Adam Kajumi, Marek Valášek, Ondy Mikula

Pošli peníze, napíšu tě na tabuli. Jak se dnes vydělává na TikToku

Streamují, aby si s fanoušky popovídali, aby jim byli blíž. Tak mnohdy nejvýraznější čeští influenceři odůvodňují, proč pravidelně pořádají živá vysílání, primárně na TikToku. Ač úmysl některých z nich může být doopravdy čistý, část z nich si uvědomila byznysový potenciál. Na živých vysíláních se totiž pohodlně dají vydělávat peníze. Fanoušci jim je dobrovolně posílají sami.
  13:41

Na živé vysílání některého z českých tvůrců narazíte na TikToku každý den. Někdy si jen povídají, mnohdy se uvidíte influencery dva, kteří spolu soupeří. Jde jednoduše o to, kdo z nich získá od diváků streamu víc dárků. Každý dárek znamená body. Některé mají nižší hodnotu, jiné vyšší. Důležité však je, že aby divák mohl dárky posílat, musí za ně zaplatit tiktokové mince. Ty je však třeba si pořídit za peníze reálné.

Na streamy, kde se ze sledujících loudí peníze, upozornil před časem i politik a bývalý novinář Pavel Novotný. „Checknul jsem živáky CZ TikTokerů. Tahání keše z dětí. Adam Kajumi manipuluje o dárečky. 13-14 let… Smí se to,“ napsal Novotný k útržku videa ze streamu Adama Kajumiho. Co za poslání peněz Kajumimu fanoušek dostane? Když mu pošle dárek vysoké hodnoty, napíše Kajumi jeho jméno na tabuli, kterou má během celého vysílání za sebou.

Kajumi však není zdaleka jediný český influencer, který takto vydělává peníze. Pravidelně se přidává i kontroverzní Marek Valášek alias Datel či asi nejzáhadnější postava české tiktokové scény Ondy Mikula. Datla, který se hájil tím, že o dárky neprosil a na tabuli psal nejštědřejší diváky jen proto, aby jim udělal radost, zkritizoval i jeho kolega Freescoot. Podle něj jde dokonce o žebrání peněz od sledujících.

Co z takových streamů tvůrci mají a kolik to stojí diváky? Mince, které se následně při živém vysílání dají směnit za dárky pro streamujícího, se dají koupit od 0,99 dolarů. Za to se však moc dárků pořídit nedá. Nakoupit se tak dají i za mnohem vyšší částky. Na druhé straně pak tvůrci vydělávají peníze. Když dosáhnou určité hodnoty dárků od diváků, mohou je směnit za takzvané diamanty. A ty následně za reálné peníze, které jim TikTok pošle na účet. Například, za dárek v hodnotě 5000 mincí dostane streamer 2500 diamantů, za které mu na účet přijde 12,5 dolaru.

Zrádná návykovost

Novotný, který je asi nejhlasitějším z kritiků tiktokových streamů, v dalším příspěvku apeloval na to, že by podle něj měl například zmíněný Adam Kajumi dětem během vysílání říkat i rizika. „Když už máš takový zásah, už by jsi dětem mohl říct, ať nepoužívají kreditky rodičů, že si na Tiktoku můžou vypěstovat závislost s tak dál?“ ptá se Novotný.

Právě návykovost TikToku je jednou z věcí, která se u něj řeší přeci jen o něco víc, než u dalších sociálních sítí. A to i díky unikátnímu algoritmu, který dokáže hlavní stránku každého uživatele namixovat přesně tak, aby ho nutila v aplikaci trávit co nejvíc času.

Zahraniční trend

Streamy, které sledující „nutí“ posílat peníze, ale nejsou pouze českou záležitostí. Zahraniční tvůrci je posunuli na ještě další úroveň.

V potemnělé místnosti spí v posteli dva lidé. Místo obrazu mají nad postelí bílou tabuli, na které je fixou napsané, jaký zvuk udělá poslání některého z dárků. Pošlete zmrzlinu? Rozezní se klakson a dva spící probudí. Zděšeně se podívají kolem sebe a zase usnou. Dokud jim nepřijde další dárek, který udělá ještě výraznější zvuk. Takové streamy sledují v jednu chvíli i tisíce lidí.

Čím je živé vysílání šílenější, tím víc lidí ho sleduje. Populární tak jsou i lehce hororová videa, kde na pozadí znějí sirény, vypadávají světla a podobně. Streamující se snaží zdánlivému nebezpečí uniknout, k čemuž jim mají pomáhat právě i poslané dárky.

V dalších textech přineseme svědectví dětí, které streamy sledují či například pohledy českých úřadů na to, jakým způsobem by influenceři měli příjmy ze sociálních sítí a streamů danit.