Nad TikTokem se v USA stahují mračna. Čínská společnost ByteDance, která TikTok vlastní, má totiž do 19. ledna prodat platformu, jinak v USA hrozí úplný zákaz. Ten by teoreticky mohl ohrozit živobytí tisíců tvůrců, kteří si díky TikToku vydobyli pravidelný příjem a masivní fanouškovské základny. A jak už TikTok avizoval, prodej v plánu není.
Jedním z tvůrců, kterých se ban výrazně dotkne, je jednadvacetiletý beauty influencer Jack Nader z Chicaga. Ještě před dvěma lety pracoval jako barista ve Starbucks a bydlel u rodičů. V roce 2023 však začal brát natáčení vážně, jeho videa začala být virální a dnes má přes půl milionu sledujících. Vydělává si přibližně 1 000 až 12 000 dolarů měsíčně ze spoluprací a podílů na reklamě – a přesně o to by teď mohl přijít.
„Tohle je moje hlavní práce,“ říká Nader. „Platím z toho nájem, jídlo, vlastně všechny účty. Stejně jako spousta malých firem a dalších tvůrců jsem na tom závislý.“ Jenže s možným zákazem TikToku přichází i reálné riziko, že mu statisíce fanoušků „zmizí“ a na jiných sítích ho nenajdou. „Vím, že ne všichni půjdou se mnou na Reels nebo na YouTube, a to je vážně smutné,“ dodává. Navíc pro srovnání: na TikToku má Nader přes půl milionu sledujících, na Instagramu je to o poznání méně, sleduje ho tam jen něco málo přes 12 tisíc uživatelů.
Američtí zákonodárci se na TikTok zaměřují už delší dobu. Tvrdí, že představuje hrozbu pro národní bezpečnost, protože je ve vlastnictví čínské společnosti. Když prezident Joe Biden loni podepsal zákon o povinné divestici, jenž ByteDance přikazuje aplikaci prodat do 19. ledna, obavy tvůrců se rázem zhmotnily. Pokud ByteDance neprodá TikTok včas, Apple i Google budou muset podle zákona z obchodů s aplikacemi TikTok v USA stáhnout.
Do situace se nyní vložil i nastupující prezident Donald Trump, který jako jeden z prvních veřejně volal po zákazu TikToku už ve svém předchozím funkčním období, ale teď změnil názor. Před pár týdny požádal Nejvyšší soud, aby implementaci Bidenova zákazu odložil, a dal mu tak čas najít „politické řešení“. Jeho inaugurace má proběhnout 20. ledna – den po stanovené uzávěrce. Nejvyšší soud už mezitím vyslechl obě strany sporu a podle všeho skepticky reagoval na hlavní argument TikToku, že by zákazem došlo k porušení svobody slova milionů amerických uživatelů.
Přesun jinam
Tvůrci, kteří se nechtějí spoléhat na zázrak, proto začali hromadně nabádat své followery, aby je sledovali na dalších platformách, jako jsou Instagram Reels, YouTube Shorts či Patreon. Platí to i pro Nadera, jenž si stahuje čtyři až pět videí denně, znovu je edituje a nahrává na jiné sociální sítě. „Trvalo mi rok a půl vybudovat si tuhle komunitu na TikToku. Teď ji musím postupně znovu vybudovat jinde. Zatím z Reels ani Shorts nevydělávám nic,“ popisuje.
Podobnou situaci řeší i sedmadvacetiletá Danisha Carter z Los Angeles, která se soustředí na lifestyle a sociální komentáře. Tvořit začala naplno v roce 2021 a teď si díky TikToku vydělá zhruba 4 000 dolarů měsíčně. Tvrdí, že se jí jednou v noci zdál tak živý sen o úplném zákazu aplikace, že jí to konečně „nakoplo“ k rázným krokům. Od té doby končí videa slovy, ať ji sledují i na YouTube či Instagramu. „Není to jen ‚sranda appka‘ s tanečky,“ říká. „Spoustě lidí to změnilo život. A taky živobytí.“
Málokdo z tvůrců chce vyloženě čekat s rukama v klíně, a tak se na možný „exodus“ fanoušků připravují i marketingové agentury, které s influencery spolupracují. Podle Kristiny Nolan z DMi Partners je současná situace ukázkou, proč je důležité nespoléhat se jen na jednu síť. Zároveň připouští, že hodně tvůrců se bojí, že TikTok jejich videa „zařízne“ nebo sníží dosah, pokud budou moc nahlas říkat „přesouvejte se na jinou síť“. Proto jména platforem občas zkracují, nebo je úplně „vytečkují“.
I kdyby TikTok nakonec v Americe opravdu skončil, pro Gen Z i marketingový svět zůstává ve hře spousta alternativ. YouTube, Instagram i Facebook jsou připravené urvat si svůj kus koláče, a hlavně: kulturu videí, které jsou krátké, úderné a dokážou během pár vteřin chytit divákovu pozornost, TikTok na svět přinesl už natrvalo.
Pro tvůrce typu Nealie Boschma z Los Angeles to možná bude o to větší výzva, protože se jí na TikToku podařilo nasbírat přes 2 miliony sledujících, zatímco na YouTube je zatím kolem 278 tisíc. I tak je ale odhodlaná brát to spíš jako příležitost. „Chci to využít k tomu, abych zkusila delší videa, na která jsem si netroufala, když se mi na TikToku dařilo v krátkém formátu,“ říká.
Ať už dopadne soud jakkoliv, tvůrci věří, že si cestu ke své komunitě najdou. „Jestli TikTok fakt skončí, nějak se s tím poperu,“ shrnuje Boschma. „Přesně to jsem udělala, když jsem si s nulovým rozpočtem založila kanál na TikToku, a vyšlo to. Teď věřím, že to vyjde i jinde.“