Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Umělec srovnal fotky z instagramu s záznamem z veřejných kamer.+ | foto: https://driesdepoorter.be/Antiyoutuber.cz

Instagramová realita. Umělec díky bezpečnostním kamerám ukázal pozadí tvorby fotek

Technologie míří mílovými kroky kupředu. Na to poukázal i umělec Dries Depoorter z Belgie. Díky umělé inteligenci propojil instagramové příspěvky náhodných uživatelů se záznamy z veřejných kamer před místem, kde si fotografie pořizovali.
  14:00

Dries Depoorter, umělec z belgického Gentu, debutoval na svém Twitteru se svým kontroverzním projektem „The Follower“. Projekt, který se skládá ze srovnávání zdánlivě dokonalých příspěvků na Instagramu a záběrů z webové kamery, které uživatele zaznamenávaly během toho, co fotili fotku na sociální sítě.

Pomocí EarthCam, stránky kde je možné sledovat živá vysílání z kamer po celém světě, Depoorter zaznamenával čtyři týdny záběry z kamer umístěných u turistických atrakcí, jako je Times Square v New Yorku a Temple Bar Pub v Dublinu. Následně vyvinul robota, který posbíral všechny veřejné fotografie na Instagramu s označenou polohou na místě, kde byly kamery a použil technologii rozpoznávání obličeje, aby porovnal fotografie z Instagramu se záběry uživatelů na kamerách v reálném čase.

Vytvořil kompilaci, v níž vedle sebe stavěl statické, profesionální snímky tvůrců obsahu a video z veřejné kamery, která je zachycovala, jak si uhlazují vlasy a oblečení, zaujímají různé pózy a prohlížejí si záběry. Přestože umělec ve svém projektu nezmínil žádná uživatelská jména, nechal všechny tváře nerozmazané.

Depoorter původně nahrál video na YouTube, ale EarthCam podal stížnost na porušení autorských práv. Umělec se snaží vyřešit nárok na tato autorská práva a znovu nahrát video na YouTube. Prozatím mají diváci přístup k videu na umělcově TikToku.

I make art with technology. www.driesdepoorter.be

4. října 2022 v 13:59, příspěvek archivován: 4. října 2022 v 13:59

Projekt na Twitteru sklízí smíšené reakce. Někteří uživatelé projekt chválí za poukázání na to, jak snadno lze sledovat lidi pomocí technologií. Jiní tvrdí, že je to neetické a žádají umělce, aby software nevydal veřejnosti. Umělec to poté slíbil. „Jsem jen jedinec a mám omezený přístup k datům a kamerám. Vlády to mohou posunout úplně na jinou úroveň,“ dodal.

Jedna uživatelka Instagramu zjistila, že umělcův projekt obsahuje její fotku v Temple Bar. Myslela si, že Depoorter šel na její profil konkrétně proto, aby zveřejnil její fotku spolu s nahraným záznamem z kamery, byla více rozrušená tím, že fotku použil bez souhlasu, spíše než tím, jak ji vůbec našel.

Není to poprvé, co nějaký umělec čelil odporu, kvůli využití sledovacích technologií k posílení své umělecké praxe. Arne Svenson, fotograf z New Yorku, skončil u soudu díky své fotografické sérii The Neighbors. Umělec zachytil každodenní aktivity několika obyvatel NYC pomocí teleobjektivu namířeného na okna jejich bytu. Svenson poznamenal, že jeho subjekty nevěděly, že jsou fotografovány, ale přijal přísná opatření, aby se vyhnul zveřejnění jejich identity. Když skupina rodičů zjistila, že fotky jich a jejich dětí byly vystaveny na výstavě, podali žalobu. Odvolací oddělení případ smetl ze stolu s tím, jelikož šlo o umění a nikoliv stalking. Na stejnou věc se odvolává i Depoorter.