Globálně používaná aplikace TikTok má v současné době přes miliardu uživatelů. Aplikace je velmi oblíbená, především díky krátkým videím, která díky skvěle nastavenému algoritmu udrží pozornost sledujících osob. Nyní se však TikTok musí vypořádat s novým problémem. Francouzský dozorčí orgán vyměřil síti pokutu ve výši 5 milionů eur. Mezi roky 2020 a 2022 provedl několik kontrol, podle kterých se zjistilo, že aplikace nenabízí přímou možnost odmítnout všechny soubory cookies. Přijmout soubory ovšem můžete jedním kliknutím. Díky tomu je pro většinu uživatelů jednoduší soubory přijmout. Francouzská komise CNIL to však označila za porušení francouzského zákona o ochraně dat.
Odmítnout všechny soubory cookies uživatelé mohli až po několika prokliknutí. To bylo ovšem považováno za manipulaci, která vybízí k přijmutí souborů, kvůli jednoduššímu způsobu. CNIL tuto chybu objevila při kontrole už v roce 2021, avšak společnost TikTok svou aplikaci aktualizovala teprve v únoru roku 2022. Po aktualizaci se na liště objevilo nové tlačítko „odmítnout vše“, které umožňovalo uživatelům okamžitě nesouhlasit s přijetím souborů cookies.
Pokuta a porušení zákonů
Francouzská komise udělila společnosti TikTok pokutu 5 milionů eur, v přepočtu zhruba 120 milionů korun. O výši této pokuty bylo rozhodnuto s ohledem na zjištěné nedostatky, počet dotčených osob, především nezletilých a četná předchozí varování CNIL o tom, že odmítnutí cookies musí být stejně jednoduché jako jejich přijetí. Komise dospěla k závěru, že tento proces porušuje svobodu souhlasu uživatelů. Ti navíc nebyli přesně informováni o účelech cookies jak na hlavním banneru, tak i po otevření informačního banneru. Na základě tohoto problému, se společnost TikTok dopustila hned několika porušení zákonu najednou. Webové stránky jsou podle zákonů povinny zadržet všechny soubory cookies, které by mohly být použity pro reklamu, dokud je uživatel nepřijme.
Na základě změny evropských zákonů, mohl francouzský regulační orgán vydat řadu opatření v souvislosti s porušováním cookies v posledních letech. Nejen TikTok, ale i společnosti Google, Amazon, Facebook a Microsoft obdržely obrovské pokuty a příkazy k úpravě. Nové pokyny ohledně soukromí stanovily, že například pro sledování reklam je nutný souhlas.