Sobota 19. dubna 2025, svátek má Rostislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Chat GPT využívají lidé také na vytvoření profilů pro přítele. | foto: Antiyoutuber.cz

Studie: Třetina rodičů hlásí, že jejich malé děti používají AI ke vzdělávání

Děti se stále více zapojují do interakce s umělou inteligencí, a podle nejnovější studie to může ovlivňovat způsob, jakým se učí. Podle průzkumu Common Sense Media 1 ze 4 rodičů dětí ve věku do 8 let uvedl, že jejich děti se díky AI učí kritickému myšlení, zatímco 39 % rodičů uvedlo, že jejich děti využívají AI ke studiu školních předmětů.
  11:00

Průzkum, který se uskutečnil v srpnu mezi více než 1 500 rodiči, zdůrazňuje rostoucí přítomnost AI ve vzdělávání malých dětí. Zatímco 75–80 % rodičů vyjadřuje obavy z vlivu digitálních médií, tři čtvrtiny zároveň uznávají potenciální přínosy AI pro učení a komunikaci.

Přesto 61 % rodičů uvedlo, že používání AI jejich dětmi nemělo žádný dopad na jejich kritické myšlení. Podobné množství nepozorovalo žádné změny v jejich celkové pohodě.

Jedním z největších rozporů v názorech na AI je její vliv na dětskou kreativitu. Na 20 % rodičů uvedlo, že AI kreativitu jejich dětí podporuje, což ukazuje na rozdílné vnímání role umělé inteligence v dětském vývoji.

Zakladatel a CEO Common Sense Media, James Steyer, upozornil na napětí mezi riziky a přínosy technologií, se kterým se moderní rodiče musí vypořádat: „Tato dynamika – vyvažování rizik technologií s jejich výhodami – definuje dnešní rodičovskou zkušenost,“ vysvětlil Steyer. „Rodiče malých dětí čelí dvojí výzvě: regulaci času stráveného na obrazovkách a zároveň ochraně základních dětských zkušeností, jako je každodenní čtení, které od roku 2017 pokleslo z 64 % na 52 % mezi dětmi ve věku 5–8 let, i když celkový čas strávený před obrazovkou zůstává stabilní.“

Průzkum ukázal, že digitální zařízení již nejsou jen zdrojem zábavy nebo učení, ale stala se nedílnou součástí každodenního života. Například 1 z 5 rodin nyní používá mobilní zařízení ke správě dětské rutiny před spaním, u jídla nebo k regulaci emocí.

Jak děti používají AI?

Studie dále uvádí, že mezi dětmi ve věku 5–8 let:

  • 39 % využívá AI ke studiu školních předmětů,
  • 33 % ji používá k rozvoji kritického myšlení,
  • 24 % ji využívá ke kreativním činnostem, jako je psaní krátkých příběhů nebo tvorba umění.

Navzdory rostoucí popularitě AI mezi dětmi mnoho platforem zavádí věková omezení. ChatGPT od OpenAI nebo Gemini od Googlu vyžadují, aby uživatelé byli starší 13 let, zatímco některé, například Claude od společnosti Anthropic, blokují kohokoliv mladšího 18 let. Důvodem je nejen ochrana soukromí, ale i obavy o psychické zdraví dětí při interakci s AI.

Zatímco AI může být nástrojem k učení a rozvoji, odborníci varují, že děti jsou součástí digitální transformace, kterou ještě plně nechápeme. Chybí jasná pravidla, jak dětem pomoci bezpečně se pohybovat v prostředí ovlivněném umělou inteligencí.

Tragickým příkladem je loňský případ teenagera z Floridy, který spáchal sebevraždu poté, co se údajně emocionálně zapletl s AI chatbotem inspirovaným „Hrou o trůny“. Chlapcova matka nyní vede soudní spor proti vývojářům umělé inteligence.

Děti a AI

Nedávno proběhl také v Česku průzkum o AI a dětech, kdy společnost Vodafone ve spolupráci s Ipsos realizovala výzkum „Děti a AI“, který se dotazoval více než 800 českých dětí ve věku 12 až 17 let na téma umělé inteligence. Téměř dvě třetiny dětí ve věku od 12 do 17 let pracují ve škole pod vedením vyučujících s nějakým nástrojem umělé inteligence, výrazně častěji jde o studenty gymnázií (83 %). Nejčastěji jde o nástroje Google Lens, ChatGPT a Duolingo. Čtvrtina mladých, kteří s nějakým nástrojem AI nástrojem ve škole pracují, zároveň oceňuje, že díky využití AI nástrojů se může učit svým tempem. Podle názoru pětiny studentů jim AI pomůže rozvíjet dovednosti namísto učení se faktických znalostí nazpaměť.