Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

ilustrační snímek | foto: Antiyoutuber.cz

Propagace vaporizérů zvyšuje jejich užívání mezi dětmi. Influenceři reklamu ani neoznačují

Vaporizéry, ať už s nikotinem či bez něj, v poslední době zaplavují sociální sítě. Sdílí je jak běžní uživatelé, tak influenceři. Mnozí vyzdvihují fakt, že jsou ochucené vaporizéry zdravější, než klasické cigarety. Jenže je tomu tak doopravdy? A jak je tomu s označováním reklamy?
  19:00

Influencer marketing je proces, který využívá osobnosti s velkým vlivem na společnost k propagaci určitých produktů a značek. Je každým rokem oblíbenější a používá ho téměř 90 procent firem. Proč? Plní nejlépe svůj účel a zvyšuje prodeje podniků. To ale neznamená, že ho všichni dělají správně a legálně. Největším problémem zde je neoznačování reklam a propagace výrobků, které nejsou vhodné pro publikum daného influencera. V obou případech se hojně mluví o spolupracích s vaporizéry.

Jedním z nejdiskutovanějších případů ve spojení s vaporizéry je „Ochucený vzduch“ od Sugar Denny. Její publikum se skládá zejména z dětí a nezletilých, kteří ji aktivně sledují na YouTube a Instagramu, kde své „vapíky“ aktivně propagovala. Sama navíc ve videích říkala, jak jsou její produkty veganské a mají bezlepkové složení. Vyzdvihovala i jejich zdravotní účinky, ale proti těm špatným už nijak nevarovala. Na stránkách, kde vaporizéry prodávala měla velmi zavádějící popisky. Nebylo zcela jasné, kolik produkty obsahují nikotinu, ale jasně psala, že na nich „nevzniká závislost.“ Jenže pokud by nikotin obsahovaly, tak by na nich závislost vznikat mohla.

Ve svých videích ráda říkala, že její vaporizéry jsou zdravé a neškodné. Přesto měla na stránkách upozornění, že nejsou vhodné pro děti, mladistvé a kojící ženy.

Za nový business schytala velké množství kritiky, a to jak od fanoušků, tak od rodičů dětí, kteří ji sledují. Sama je navíc propagovala ve svých videích. Značka byla sice jejím výmyslem, ale ani to ji nezbavuje povinnosti označovat reklamu a fakt, že jsou vaporizéry návykové.

Propagace vaporizérů má navíc svá pravidla, ač na první pohled nemusí působit tak škodlivě jako klasické cigarety či jejich elektronické obdoby. K propagování vaporizérů se vyjádřila i docentka Denisa Hejlová, která působí jako vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. „Propagace vaporizérů z řad influencerů zvyšuje jejich užívání mezi mladistvými a dětmi. Jinak by si tuto reklamu nikdo neplatil. Děti a mladiství nesledují tolik tradiční média, jako noviny nebo televizi. Influencery považují za svoje kamarády a touží žít stejný život, jako oni. Influenceři je baví, zajímají a děti je obdivují, i když vám to třeba nikdy neřeknou přímo,“ popsala Hejlová.

Sugar Denny není zdaleka jediná, kdo má s označováním reklam problémy. To samé dělá i pornoherečka a influencerka Daisy Lee, která se snažila prodat třeba své CBD na stres. S firmou YourKush vytvořila i svůj vlastní model CBD. Snažila se příspěvek nastavit tak, aby vypadal jako vlastní doporučení, ale na první pohled je z něj jasné, že se jedná o takzvaný affiliate marketing, tedy že dostává za prodej jejího modelu provizi. „Každá situace, kdy influencer dostane produkt zadarmo nebo dostane zaplaceni za to, že o něm ‚něco řekne‘, je reklama a musí být ze zákona označená. Jinak hrozí pokuta jak pro zadavatele, tak pro influencera. Pokuty uděluje živnostenský úřad,“ varuje Docentka Hejlová.

Na neoznačenou reklamu varuje například i instagramová stránka Svět influencerů, kterou sleduje téměř 35 tisíc lidí. Naleznete zde velké množství lidí, kteří stojí na hraně zákona. Jednou z nich je i herečka Gabriela Partyšová s propagací sekaček nebo modelka Jasmina Alagič se svými doplňky stravy. Výjimkou nejsou ani přední čeští politici. Bývalý premiér Andrej Babiš například propagoval na Instagramu své Nike tenisky. Nic z toho ale není natolik závadné, jako zmíněné propagování vaporizérů nebo tabákových výrobků od inflluencerů, které sledují děti a mladiství.

V Česku v současné době platí regulace ohledně tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek a bylinných výrobků. Lidé je ale mnohdy ignorují. „Zákony na regulaci zde máme, ale nevymáhá se dostatečně jejich dodržování. Je to hodně i zodpovědnost influencerů samotných, musejí si přiznat, že představují zejména pro děti opravdové vzory, a domyslet, jak to na ně bude působit,“ dodává Hejlová.

O potřebě označovat reklamu na alkohol, tabákové a další produkty se mluví už několik let. I kvůli tomu,aby se dětští fanoušci influencerů nestali závislými a nebyli návykovým látkám tolik vystavování. Označování reklamy by mělo být žádoucí. V opačném případě mohou firmě i influencerovi hrozit pokuty. Hashtagy nestačí, je potřeba říct či přímo v příspěvku označit, že se jedná o reklamu nebo placenou spolupráci.

V Česku regulace zatím příliš nefunguje, například ale v Norsku zavádí stále více regulací. Nedávno ne severu Evropy zakázali propagaci plastických operací, a když se podíváme na norské influencery, je velmi těžké najít někoho s neoznačenou reklamou.