Platforma pro nákup a prodej oblečení Vinted na začátku letošního roku spustila novou možnost pro provedení transakcí. Po několika měsících se začaly objevovat zprávy uživatelů o podvodech, kterým naletěli. Litevská platforma od té doby upozorňuje na případy phishingu, kterých stále přibývá. Zároveň však roste i počet okradených.
Na začátku roku portál spustil novou platební metodu. Do té doby byl totiž prodej oblečení založen na vzájemné domluvě nakupujícího a prodávajícího. Nejdříve se domluvili na způsobu předání a platby, následně bylo zboží odesláno. Portál však začal nabízet možnost platby přímo přes něj. Díky tomu mezi uživateli nemusela vzniknout žádná konverzace. A teoreticky tedy ani žádné spory o neodeslané zaplacené zboží.
Mnoho uživatelů nevědělo, jak přesně platby fungují a tak nového prostředí začali brzy využívat podvodníci. Už téměř rok se jim daří okrádat nejen nakupující, ale i prodávající. Většinou využívají taktiky zvané phishing. To znamená, že se snaží získat citlivé osobní informace jako například údaje o platebních kartách nebo hesla k internetovému bankovnictví a mnohdy jsou jejich pokusy úspěšné.
Jednomu z uživatelů se stalo, že jednomu z podvodníků téměř naletěl při prodeji zboží na jaře. „Chtěl jsem tehdy prodávat nějakou mikinu a začal mi psát ten člověk, který ji chtěl ode mě koupit, ať mu napíšu svůj email, že mi peníze už poslal a já mu to mám potvrdit tam. Přišel mi nějaký odkaz, co vypadal jako od Vinted, pro potvrzením platby,“ popisuje. S úlevou pak dodává, že o něčem podobném v minulosti slyšel a tak ho napadlo, že pravděpodobně půjde o nějaký podvod. Někteří však takové štěstí neměli a přišli mnohdy i o desítky tisíc korun.
Dlouhodobá upozornění Vinted
Vinted na podvody upozorňuje už od té doby, co se začaly objevovat první případy. Na svých webových stránkách portál uvádí několik doporučení, jak podvodníky rozeznat. „Na první pohled mohou jejich zprávy vypadat jako oficiální sdělení. Ve skutečnosti jde ale o výzvy zaslané podvodníky za účelem odcizení tvé identity nebo internetových účtů,“ popisují. Následuje výčet způsobů, jak by podvodníci mohli komunikovat a snažit se zneužít osobní údaje ostatních. Část uživatelů také uvádí, že jim od Vinted chodí zprávy, které na podvodnou aktivitu upozorňují.
I přes to se dodnes objevuje mnoho podobných případů. Aktuálně mezi uživateli sociálních sítí nejvíce rezonuje případ modelky Barbory Černé. Před pár dny na svém Instagramu zveřejnila několik příspěvků, ve kterých se svým fanouškům svěřuje, že byla na Vinted okradena o 150 tisíc korun a mnoho sledujících s ní sdílelo své podobné zkušenosti. Mnoho z nich tvrdí, že si upozornění portálu vůbec nevšimli, případně jim varovné zprávy nepřišly.
„Podobných případů jsme zaznamenali nespočet a každý se snažíme řešit,“ popisuje tiskový mluvčí skupiny ČSOB Patrik Mandle. „Právě protože přibývají nové, s portálem Vinted jsme se spojili a před několika měsíci vydali tiskovou zprávu s upozorněním na podvodné jednání a snažíme se tak klientům poradit, jak podobným situacím předejít,“ dodává.
Podle Tomáše Stengury, výkonného ředitele za oblast Digital z ČSOB, je scénář vždy téměř totožný. „Podvodník nechce platit převodem na účet, jak je běžné a navrhuje, že pošle peníze rovnou na platební kartu. Zašle proto odkaz na falešnou platební bránu, kde požaduje vyplnit údaje o kartě a ověření totožnosti prostřednictvím bankovního účtu,“ popisuje způsob, jakým se podvodníci jednoduše dostanou k citlivým bankovním údajům. Výpovědi okradených se na popisu shodují.
Podvedení uživatelé si však stěžují, že jim banky ani Vinted nemohou pomoct. Podle obchodních podmínek totiž neodpovídají za situace, které nastanou, pokud dojde k vyzrazení přístupových údajů, ač neúmyslnému, třetí osobě. Některým doporučují se proti podobným problémům pojistit.
Portál Vinted, dříve Votoč Vohoz, působí v Česku už více než deset let a v březnu letošního roku spustili masivní kampaň. Důvodem byla propagace nové platební metody. Zároveň začali tehdy spolupracovat se Zásilkovnou a portál zaručuje zákaznickou podporu v případě jakéhokoli problému s nákupem i doručením.