Neděle 21. dubna 2024, svátek má Alexandra

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Do Bruselu letadlem nebo vlakem? Češi vedou na sociálních sítích intenzivní spor

Vyjel první vlak z Bruselu do Prahy a stejně jako v roce 2020, kdy byl vypraven první spoj z Prahy do Chorvatska, i tentokrát se o něm na sociálních sítích hojně debatovalo. Spoj prý není potřeba, je mnohem levnější letět letadlem, což zabere i méně času. Na druhé straně však stojí zastánci vlakových spojů, kteří tvrdí, že jsou vlaky mnohem ekologičtější.
  16:28

Co momentálně aktivně a zapáleně řeší čeští uživatelé platformy X? Zda je výhodnější jet do Bruselu vlak či letět letadlem. A to jak ekonomicky, časově, ale i s ohledem na životní prostředí.

Už na podzim minulého roku se objevily informace o tom, že brzy spojí Prahu a Brusel noční vlak. Poprvé vlak z belgické metropole vyrazil v pondělí v noci, do Prahy dorazil následující den před polednem. Vlak bude jezdit třikrát týdně. A stejně jako v případě první jízdy RegioJetu do chorvatské Rijeky před čtyřmi lety, i tentokrát se cesta z Prahy do Bruselu stala nejdiskutovanějším tématem na sociálních sítích.

Vlak z Bruselu do Prahy bude zastavovat i ve stanicích Antverpy, Rotterdam, Amsterdam, Berlín, Drážďany, Bad Schandau, Děčín a Ústí nad Labem. Cesta podle jízdního řádu zabere přes patnáct hodin. Z Prahy bude vlak vyjíždět každé úterý, čtvrtek a neděli. Cena jízdenek s místenkou začíná v sedačkovém oddílu na 49 eurech, tedy zhruba 1240 korun, a na 79 eurech, tedy zhruba dva tisíce korunách, za lůžko ve sdíleném lůžkovém oddílu. V současné době jsou však jízdenky mnohonásobně vyšší, na nejbližší cesty stojí kolem 5 tisíc korun, s pozdějším datem cena jízdenek klesá.

Lidé na sociálních sítích, především na platformě X, v posledních dnech hojně debatují o tom, zda Česko takový vlak vůbec potřebuje. Mnoho z nich je přesvědčených o tom, že tomu tak není. Myslí si totiž, že za mnohem levnější cenu a za kratší dobu se dá stejná cesta absolvovat letadlem. „Můžete jet patnáct hodin z Bruselu do Prahy s pěti lidmi v tomhle za 5000 Kč, nebo jednu hodinu letadlem za stejnou cenu. Co si vyberete,“ ptá se moderátor podcastu Insider Michal Půr. Na jeho stranu se staví i mnoho dalších.

Noční spoj mezi Bruselem a Prahou má však i mnoho zastánců. Časový rozdíl totiž není tak dramatický. Sice let trvá mnohonásobně kratší dobu, než cesta vlakem, je důležité počítat s transferem na letiště a z letiště. Navíc před odletem je vhodné být na letišti před odletem letadla o dvě hodiny dříve a tak se časový rozdíl stírá. Existuje, není však čtrnáctihodinový, jak se na první pohled může zdát.

Na otázku Půra má poměrně jednoduchou odpověď i člen Pirátů Tomáš Guth Jarkovský. „Nemusíš, nikdo tě nenutí, ale můžeš dobrovolně zvolit ten způsob dopravy, který má mnohonásobně nižší emise. Lidi se furt kasají nějakou osobní odpovědností, tak můžeš převzít odpovědnost a být frajer,“ píše Jarkovský na platformě X. Emise a znečištění ovzduší jsou jedním ze zásadních argumentů zastánců vlakového spoje. „Co se týče uhlíkové stopy, tu neumím přesně spočítat. Závisí na naplněnosti, čistotě elektřiny a dalších věcech. Let Praha-Brusel ale vyjde cca na 80 kilogramů CO2 na osobu, kdežto vlak i oklikou bude určitě jen zlomek toho,“ píše Martin Abel, kandidát do Evropského parlamentu za stranu Zelených.

Abel cestu jako jeden z prvních také absolvoval a celou ji recenzoval na platformě X. Nabídka jídelního vozu byla prý velmi střídmá, kupé zastaralé, navíc v nich nebyly téměř žádné zásuvky a ve vlaku nefungovalo internetové připojení. Na druhou stranu v porovnání s letadlem měl prý mnohem více místa. Vyzvdvihl také, že vlak jel v rámci mezí na čas.

Podobné debaty se na sociálních sítích vedly už v roce 2020, kdy RegioJet oznámil vypravení prvního vlaku z Prahy do chorvatské Rijeky. I tehdy se vedlo mnoho debat o tom, zda je vůbec potřeba a kdo by jím chtěl jezdit. Do minulého roku RegioJet vlaky pravidelně vypravoval, v letošním roce tomu tak není. Podobné srovnání se nabízí také se slovenskými Košicemi, kam se dá zpáteční letenka z Prahy dá pořídit i za dva tisíce korun. I přes to jsou vlaky do Košic stále vytížené. Cesta vlakem z Prahy tam trvá něco málo přes osm hodin, let hodinu.