Pátek 14. listopadu 2025, svátek má Sáva
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

ilustrační snímek | foto: Reuters

YouTube odhalil kulturní DNA generace Z: Mladí mění svět přes memy a slang

Nová zpráva YouTube Culture & Trends Report 2025 ukazuje, že internetová generace nejen konzumuje obsah, ale aktivně přetváří kulturu. Zpráva s podtitulem „Next Generation of Creativity“ odhaluje, že 66 % lidí ve věku 14–24 let věří, že právě jejich generace určuje, o čem se dnes mluví.
  18:00

Podle YouTube žijeme v éře „maximalismu“ – digitálního přetlaku, kde kreativita nemá hranice. Mladí tvůrci spojují hudbu, humor, AI a vizuální experimenty do explozivních koláží, které definují současnou estetiku. „Kultura už není o tom sledovat, co vzniká – ale být její součástí,“ píše YouTube v reportu.

„Nabíjení jedné obrazovky co největším množstvím informací a děje – pomocí vrstvení informací přes video, sebeuvědomělého střihu nebo zobrazování více rámců najednou – vytváří vizuální komplexitu, kterou dnes vidíme všude: od Shorts s tanečními choreografiemi doplněnými o emoji instrukce až po rychle stříhané fancamy. Tento přístup představuje nový jazyk kreativity, jasný vývojový posun oproti estetice minulosti,“ uvádí dál.

Čísla to potvrzují. 60 % mladých lidí přejalo zvyky, tradice nebo rituály od online tvůrců. 58 % říká, že internet formoval jejich smysl pro humor, 59 % jejich osobní styl a 62 % používá jazyk či slang pocházející z videí a memů. Internet se stal nejen zrcadlem reality, ale i jejím hlavním režisérem.

Zpráva zmiňuje i sílu memů jako nového kulturního jazyka – jen v roce 2025 bylo na YouTube nahráno více než 450 000 videí souvisejících s fenoménem Italian brain rot, který začal jako ironický vtip a skončil jako globální módní trend. Právě tato schopnost internetové komunity proměnit náhodný moment v celosvětové hnutí je podle YouTube typická pro dnešní digitální éru.

Součástí letošního reportu je i přehled nových kulturních fenoménů: návrat fanouškovských videí, estetika „core“ subkultur, ale i propojení umělé inteligence s autenticitou. YouTube uvádí, že 60 % mladých uživatelů experimentuje s AI nástroji pro tvorbu obsahu, a většina z nich to vnímá jako formu sebevyjádření, nikoli jako náhradu lidské kreativity.

Generace Z a alfa podle výzkumu redefinují, co znamená být tvůrcem. Místo individuálního úspěchu kladou důraz na spolupráci, remix a společné sdílení. „Tvořit dnes znamená spoluvytvářet,“ shrnuje YouTube. Platforma tím naznačuje, že budoucnost online kultury bude hybridní – kde se realita, humor i technologie mísí do jednoho nekonečného streamu kreativity.