V posledních letech nelze přehlédnout, že se český národ nezajímá tolik o seriózní videa a tvůrce na internetu, jako spíš o bizarní obsah. Jedna věc je sledovat vtipná videa a jejich autory, druhá je ale sledovat videa, která jsou na hraně lidského rozumu. Čím víc lidí používá sociální sítě, tím víc roste zájem o novinky a především kauzy různých youtuberů, influencerů, ale také děj v různých reality show.
Bizarní obsah, ať už ho tvoří kdokoliv, je totiž často rozebíraný v komentářích, věnují se mu reakční kanály na YouTube a také se často objevuje ve videích na TikToku. Protože se ale každá podivná věc jednou okouká, konzumenti takového obsahu si rádi vyhledávají podobné věci.
Příkladem je třeba reality show televize Nova „Výměna manželek“. Ta má dodnes své fanoušky, kteří se baví nad šílenostmi, hádkami a také občasné jednoduchosti účastníků. Kdyby totiž byl zdokumentovaný život obyčejných rodin, které jsou schopny fungovat normálně, nikoho by to nezajímalo a reality show by neměla takovou sledovanost. Režie proto schválně vybírá ty nejkontroverznější postavy, u kterých ví, že jim sledovanost zajistí.
Spousta lidí si například pamatuje díl, ve kterém se objevila žena, která nade všechno milovala hady. Druhá žena, která si s ní vyměnila domácnost, byla v naprostém šoku, když viděla podmínky, ve kterých druhá rodina žije. Na závěr celého dílu se strhla hádka, ze které si všichni pamatují hlášku „Mačkáš mi hada d*bile“.
Jako jiný příklad by se také dala použít reality show „Prostřeno“, ve které se schází vždy několik účastníků a navzájem si vaří. I Prostřeno ovšem dokáže nabídnout slušnou porci kontroverze nejen díky hádkám, ale také kvůli neschopnosti některých z účastníků. Před několika lety ale všechny nejvíce zaujal účastník Karel, který byl sice později odhalen jako najatý herec Kamila „Kazmy“ Bartošky, ovšem v tu chvíli to ještě nikdo nevěděl.
Celá republika řešila pouze Karla, jeho permanentní erekci, rakev místo postele a také jeho údajné onemocnění Tourettovým syndromem. Karel totiž v jednom kuse nadával ostatním v důsledku předstírané nemoci. Naprosto šílené situace, které se v tu chvíli v reality show odehrávaly, přilákaly k obrazovkám i diváky, kteří by za normální situace Prostřeno nesledovali.
Nejlepším příkladem toho, že si Češi potrpí na bizarních lidech, nemůže být nikdo jiný než Adéla Pulcová alias Shopaholic Adel. Ta má totiž kariéru založenou na tom, že se chová, jak mnozí sledující říkají, přinejmenším ujetě. Za dobu působení na sociálních sítích už stihla vyvolat takový poprask, že v generaci mladých lidí není skoro nikdo, kdo by její jméno alespoň jednou nezaslechl. Pulcová si založila živnost a její kontroverzní chování jí vydělává. Nechala se slyšet, že si vydělá až 80 tisíc korun měsíčně, ale i to jí přijde málo.
Chování Adel už však bylo natolik přes čáru, že se uživatelé sociálních sítí, především TikToku, rozhodli dát si takzvaný „srpen bez Adel“. Šlo o to, aby ji lidé přestali sledovat a Adel tak ztratila svou tolik vyžadující pozornost. Chvíli to opravdu fungovalo. Postupně přicházela o své sledující a sama se z toho nakonec nervově zhroutila. Jenomže její sledující si prostě nechtěli nechat ujít některé z jejích šíleností a proto se rozhodli začít ji opět sledovat.
O videa, která Adel přidává na sociální sítě, je opravdu veliký zájem. Adel totiž reaguje na věci nenormálním způsobem, problémy řeší zrovna tak a některé kauzy kolem ní se zdají být naprosto šílené. Konzumenti takových videí si ale libují v každém jejím průšvihu. Neuvědomují si ale, že když její tvorbu sledují, posílají jí peněžní dárky a nebo píšou pochvalné komentáře, upevňují Adel v tom, že se chová správně a její řešení různých problému, které ráda sdílí s ostatními, jsou naprosto v pořádku.
Známá je u ní například kauza, kdy své mrtvé morče pohodila k popelnicím. Její sledující se dodnes dohadují o tom, zda své morče neutrápila. Koluje totiž názor, že ho nekrmila a nechala umrznout. Další naprosto bizarní věcí, je její panenka Markéta. Adel si ji totiž pořídila kvůli tomu, že zatím nemůže mít své vlastní dítě a proto si ve svém dospělém věku koupila jako náhradu panenku. Sama také přiznala psychické problémy, ovšem kvůli velkému zájmu o její tvorbu a také kvůli tomu, že si svojí tvorbou na sociálních sítí vydělává peníze, svět internetu neopustí.
Shopaholic Adel ovšem není jediným tvůrcem na internetu, který se proslavil pouze díky bizarnímu chování. Dalším takovým člověkem je youtuber Michal Knap, který vystupuje pod přezdívkou „Majkl Punk“. Čtyřiatřicetiletý youtuber na rozdíl od Adel začal svou kariéru pouze na YouTube. Dlouhou dobu na platformu přidával videa, ve kterých byl většinou ve vaně s cigaretou nebo pivem v ruce a vyprávěl o svém životě. Dlouho o něm ale nikdo nevěděl a jeho videa neměla ani tisíc zhlédnutí. To se ale změnilo poté, co si jeho tvorby všimlo několik lidí působících na TikToku a rozhodli se přidávat krátké části z jeho kontroverzních videí na TikTok.
Uživatelé TikToku si okamžitě zamilovali jeho bizarní vystupování a přecházeli na YouTube, aby se o Knapovi dozvěděli více. Tomu se rapidně začala zvedat čísla a poté se rozhodl založit si také svůj vlastní účet na TikToku. Jeho tvorba je přitom převážně o pití alkoholu, nadávání na život a také o jeho sexuálním životě. Takový člověk však do intervalu českého TikToku skvěle zapadá a dnes zná Knapa skoro každý, kdo TikTok používá.
Fanoušci podobných kontroverzních postav internetu často přehlíží fakt, že za bizarním chováním se často skrývá něco jiného. V případě Shopaholic Adel a Michala Knapa jsou to očividně psychické problémy. Knap byl totiž několikrát na léčení v psychiatrické léčebně v Bohnicích. Adel zase pravidelně navštěvuje psycholožku, protože trpí bipolární poruchou. Pro oba může být působení na sociálních sítích jakýmsi únikem z reality, kde mají svou pozici a nejsou méněcenní. Bohužel si spousta podobných tvůrců neuvědomuje, že jejich sledujícím jde jen a pouze o pobavení nad jejich kontroverzním chováním. Kdyby se totiž chovali normálně, pravděpodobně by se o nich konzumenti bizarních videí nikdy nedozvěděli.