Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Felix Kjellberg alias PewDiePie. | foto: youtube.com/pewdiepie

PewDiePie strmě spadl díky skandálům. Teď je zpět na výsluní

PewDiePie neboli Felix Arvid Ulf Kjellberg se proslavil za poslední dekádu hraním videoher, absolutně ovládl YouTube a získal více odběratelů než kdokoli jiný na platformě, momentálně jich má zhruba 111 milionů. Jeho kariéra však nebyla vždy jen sluníčková.
  11:00

Před pár lety bylo jeho jméno synonymem platformy YouTube. PewDiePie pro svůj kanál žil a dýchal, spolupracoval s Maker Studios, sítí založenou s cílem umožnit youtuberům prosperovat bez okovů hollywoodských agentů, producentů a scénářů. Poté, co Maker podepsal spolupráci s Felixem, společnost mu uspořádala večírek v Los Angeles. Měli oslavu překročení hranice tří milionů odběratelů na jeho YouTube kanále. Jenže jeho sláva a čísla rostli tak rychle, že původní pozvánky na večírek museli organizátoři roztrhat. Nakonec totiž na večírku oslavovali dvojnásobný počet odběratelů.

V roce 2014 společnost Disney zaplatila za Maker více než 600 milionů dolarů, což nastartovalo jejich spolupráci s youtubery. Felix, normálně stydlivý, seděl u rozhovoru pro magazín Journal a pózoval s květinovou korunou. „Je skvělé mít takový vliv, ale zároveň je to trochu děsivé.“ řekl v rozhovoru. Jeho slibná kariéra byla na vzestupu i následující roky, kdy navštívil The Late Show se Stephenem Colbertem. Vydělal spoustu peněz a celkově se mu dařilo.

V prosinci 2016 se objevil v lehce zanedbaném stavu ve videu, kde se vyjadřoval k YouTube. „Mám pocit, že YouTube je jako batole, které si hraje s nožem, pojďme mu vzít ten nůž!“ Stěžoval si na to, že YouTube neukazuje odběratelům jeho videa. Vyhrožoval, že skončí a platformu opustí. Jak se později ukázalo, ve skutečnosti to byla pouze propagace pořadu Originals. V té době měl na bedrech opravdu velkou spoustu projektů. Později přiznal, že si vytvořil každodenní návyk pít whisky, aby se vyrovnal se stresem. Člověk, který s ním pracoval, popsal tyto časy jako „nejtemnější“ v historii jejich spolupráce.

V roce 2017, době kdy se jeho kariéra začala hroutit, rád sledoval meme a edgelord humor (humor obsahující odkazy na Hitlera, nacismus, fašismus nebo jiná tabuizovaná témata, která mají čtenáře záměrně šokovat nebo urazit, pozn. red.).

Antisemitské výroky

V únoru téhož roku The Wall Street Journal publikoval story o PewDiePieovi a o jeho novém kousku v neonacistických kruzích. Zdůrazňoval jeho videa s hailováním a nacistickými obrázky, narážejíc na počin z roku 2017, kdy začal PewDiePie platit nezávislým pracovníkům na Fiverru, webu kde je možné si najmout člověka, aby něco udělal. V jednom videu najal dva mladé muže z indického venkova, aby rozvinuli transparent s nápisem SMRT VŠEM ŽIDŮM. Kjellberg natočil svou reakci v reálném čase. „Byl to zábavný meme,“ řekl na kameru. „Netušil jsem, že to fakt udělají.“ dodal.

Jakmile WSJ upozornil společnost Disney na tento problém, společnost se rozhodla během několika dní ukončit s PewDiePiem veškerou spolupráci, kterou spolu měli na Disney digital network. Právě tam začal strmý pád z pozice největšího youtubera všech dob.

YouTube tak rychle nereagoval, a to hlavně díky loajálním fanouškům švédského youtubera. Ti se svého oblíbeného tvůrce rozhodli bránit. Platforma již v té době měla za sebou velké skandály, kvůli chování tvůrců, či spoustu soudních sporů. Na tak velký chaos a skandál však nebyli připraveni. Do té doby se YouTube do takovýchto sporů příliš nemíchal a nechal tvůrce a jejich agenty, aby to nějak urovnali sami.

Během natáčení druhé série jeho pořadu „Scare PewDiePie“ se objevil článek od časopisu Journal. Zpočátku YouTube Felixe hájil a argumentoval médiím, že byl známý tím, že tlačil dosti na pilu, pokud se jedná o nekorektní humor. Když se kauza rozrostla do obrovských rozměrů, dal ruce pryč i YouTube. Zrušil pořad „Scare PewDiePie“ a stáhl ho ze svého prémiového programu. Veřejně však společnost neřekla nic.

YouTube se v tichosti pokusil zachránit škody na své značce na summitu Anti-Defamation League, což je nezisková organizace zabývající se antisemitismem. Na summitu zaměstnanci organizace vysvětlili, že extremisté, které sledovali, používali antisemitský humor online k ospravedlnění skutečného násilí. Organizace navrhla, aby se veřejně omluvil židovským skupinám. Ze schůzky nic nevzešlo.

Zbytek roku 2017 byl pro YouTube jen horší. Měsíc po incidentech PewDiePie začali inzerenti bojkotovat YouTube kvůli extremistickým videím. Právě když je YouTube přemluvil zpět, vypukl další skandál ohledně znepokojivého, traumatizujícího obsahu zaměřeného na děti. Jako když Logan Paul vydal video z japonského lesa sebevrahů, kde se objevilo i tělo jednoho z nich. Toto video se na platformě nedopatřením dostalo do trendů a bylo zobrazené na hlavní straně.

Felix mezitím začal tvořit ještě kontroverznější obsah. Založil nový formát „Pew News“, kde se vyjadřoval k mediím a kritice youtuberů. V jednom klipu „Pew News“ rozebíral omluvné chování Logana Paula, kdy po jeho japonském lesním skandálu šel Paul do televize a natočil video o sebevraždě. Lidé Felixovi radili, aby udělal totéž, ale přišlo mu to „velmi neupřímné,“ jak sám řekl divákům. „Raději bych lidem ukázal, že jsem se změnil prostřednictvím svých videí a času,“ dodal.

Na podzim roku 2018 měl PewDiePie více než šedesát milionů odběratelů. Jejichž loajalita se během všemožných kauz paradoxně velmi upevnila. Když se v létě 2018 zdálo, že T-Series, což je obrovský bollywoodský kanál, překoná Felixe v počtu odběratelů, stalo se něco nevídaného. Fanoušci a další youtubeři se spojili a spustili virální meme „Přihlaste se k odběru PewDiePie!“. Tím jeho popularita opět prudce stoupla.

Poté, co terorista v Christchurch použil protestní pokřik „přihlaste se k PewDiePie“, Kjellberg vyzval k ukončení memu a odsoudil veřejně jeho čin. YouTube měl pocit, že tragédii zvládl dobře. Zaměstnanci Youtube se snažili připravit na okamžik, jakmile T-Series svrhne PewDiePie v počtu odběratelů, ale v květnu 2019 se to stalo bez větších ohlasů.

V roce 2020 podepsal s Googlem smlouvu o exkluzivitě, kde se zavázal k tvorbě jen pro Google. Čímž opět nastartoval svou Youtube kariéru. Od té doby se vrátil zpět k herním videím, reakcím na meme a dalším formátům videí, která dělal dříve. Nyní má stále velkou fanouškovskou základnu na youtube, je čtvrtý v pořadí podle počtu odběratelů a nevyvolává žádné velké skandály.

Mimo jiné se o jeho příběhu zmiňuje Mark Bergen ve své nové knize Like, Comment, Subscribe.