Adam Kajumi, jeden z nejpopulárnějších českých influencerů, je známý především díky tvorbě obsahu pro mladší publikum. V poslední době však vedle toho natáčí i videa spojená s auty a některá z nich jsou podobně kontroverzní jako jeho obvyklá tvorba. V nejnovějších videu se opřel do ekoaktivistů, kteří chtějí omezit automobilový provoz, zejména maximální povolenou rychlost v centrech měst. Kajumi na Instagramu zveřejnil nové video, ve kterém řídí auto, projet cestu ale nemůže, protože na zemi před ním sedí mladík v oranžové vestě.
„Třicet pro Prahu, snížíme emise, zachraňte naše děti,“ povídá mladík. „Co tam děláš? Vypadni, je sedm ráno, jdeme do práce,“ křičí Kajumi. Následně vystoupí z auta, mladíka z cesty odvleče a odjede. Video doplnil popisem „řešení pro ekoaktivisty“.
Ve videu mladík zmiňuje program 30 pro Prahu spolku Poslední generace, který se snaží omezit dopady klimatické krize. Jsme totiž podle nich poslední generací před body zvratu. Chtějí chránit rozmanitost života nejen pro nás, ale i pro budoucí generace, s čímž podle nich může pomoct právě program 30 pro Prahu, který vyžaduje omezení maximální povolené rychlosti aut v širším centru Prahy. Snížení rychlosti zavedla i jiná evropská města, ke kterým se spolek hlásí.
Na svých webových stránkách spolek tvrdí, že je doprava v Praze neudržitelná. Auta totiž zabírají mnoho místa jak na ulicích, tak na chodnících. Zároveň dělají hluk, ničí klima, blokují sanitky, hasiče nebo i vozy městské hromadné dopravy. Snížením rychlosti by podle nich mělo dojít k výraznému zlepšení celé situace.
Kajumi s nimi však nesouhlasí. Podle něj není třeba v Praze omezovat provoz a už vůbec ne snižovat maximální povolenou rychlost. „Moc nevím k čemu by to bylo. Snížení rychlosti by navíc podle mě emise nijak nesnížilo, ale naopak zvýšilo,“ popisuje Kajumi pro redakci Antiyoutuber.cz. Myslí si, že záleží především na počtu otáček. Pokud jede auto nízkou rychlosti s vysokými otáčkami, budou emise vyšší.
Podle tiskové zprávy Evropské rady pro bezpečnost v dopravě Kajumiho tvrzení však v obecné rovině není pravdivé. V Paříži a Bruselu byla nedávno maximální povolená rychlost snížena právě na zmiňovanou „třicítku“ a následná analýza bruselského regionu ukázala, že se hluk, nehody i toxické emise snížily. Doba jízdy se však významně neprodloužila.
Kajumi si zároveň myslí, že činnost spolku je poměrně zbytečná a obtěžující. V poslední době totiž aktivisté ze spolku pořádali několik protestů, při kterých zablokovali pražské komunikace. „Každý si samozřejmě může protestovat proti čemu chce, ale nesmí tím omezovat ostatní. Třeba zablokovat magistrálu ráno, když jezdí lidi do práce, není vhodné řešení,“ popisuje, čímž zároveň odkazuje na své chování ve videu. „Je to banda vypatlanců,“ dodává.
Nutno dodat, že je podle Kajumiho video nutné brát s nadsázkou. „Samozřejmě, že to není myšleno úplně vážně. Je to celé tak trochu vtip. Ten názor, který v něm prezentuju, vážně myslím, jeho podání má ale být vtipné,“ vysvětluje se smíchem.
Spolek Poslední generace redakce Antiyoutuber.cz oslovila s dotazy, zda video někdo ze členů zaznamenal a co si o kritice myslí. Do doby zveřejnění článku však nereagoval.