Čtvrtek 3. října 2024, svátek má Bohumil

Postavičky Barbie zahlcují sociální sítě | foto: Antiyoutuber.cz

Lidé na sítích se mění v Barbie a Kena. Aplikace jsou však riziko, kam putují osobní fotky se neví

Film Barbie se stal jedním z nejrozebíranějších snímků letošního roku, který zároveň naprosto pobláznil sociální sítě. Lidé se oblékají do růžové, přidávají různá videa s tématikou Barbie. Nově zaplavily sociální sítě fotky, na kterých lidé vypadají jako Barbie a Ken. Využívají k tomu různé aplikace a webové stránky. Ty však mají svá rizika. Nikdo například neví, co se s fotkami lidí následně děje.
  15:00

Všichni jsme Barbie nebo Ken. Tak to alespoň letmým pohledem na sociální sítě v posledních dnech vypadá. Existuje totiž aplikace, která dokáže z vašich fotek vytvořit Barbie nebo Kena. Fotky, které aplikace vytváří, pak lidé s nadšením sdílí na své sociální sítě. Trend už dorazil i do Česka.

Pokračuje tak mánie, kterou spustila červencová premiéra filmu Barbie. Lidé stále na téma Barbie vytvářejí různá videa, dělají si legraci z hlavních herců Margot Robbie a Ryana Goslinga, vyzdvihují růžovou barvu a růžové oblečení a nyní se nově objevil další trend.

Aplikací, které z vás udělají Barbie či Kena existuje hned několik. Asi tou nejvirálnější je webová stránka BaiRBIE.me. Ta totiž nevyžaduje stahování ničeho, stačí nahrát jakékoliv selfie a za pár minut je vaše podoba z plastového světa na světě. Stačí si vybrat barvu vlasů, kůže a etnicitu. Webová stránka pak každého zařadí před určité pozadí, v panenkovském outfitu a poměrně zjevné roli. Z někoho je tak Barbie za barem, Barbie v restauraci na skleničce vína či Barbie na statku mezi ovcemi. To stejné samozřejmě i v mužské, tedy Kenově podobě.

Většina uživatelů sociálních sítí sdílí svou Barbie a Ken podobu s velkým vodoznakem přes celou fotku. Bez něj totiž stojí stažený necelé dva dolary.

Aplikací a stránek, které z kohokoliv dokážou udělat populární panenku, je hned několik. Další z nich je ToonMee a je dostupná pro všechny telefony. Aplikace však existovala ještě dávno před tím, než byl oznámený film Barbie. Efekty, které aplikace nabízí, její uživatelé používali už dříve. Měnila uživatele například na postavičky z filmů od studia Pixar.

Kvůli extrémnímu zájmu o vše, co jakýmkoliv způsobem souvisí s tématem Barbie, se i tato aplikace stala znovu populární a lidé ji hned začali využívat. Protože se trend s uměle vytvořenými postavičkami rozšířil úplně všude, přidali se k němu dokonce i lidé, kteří film Barbie vůbec neviděli. Trend dokonce zasáhl i věkově starší uživatele sociálních sítích. Ti si například s pomocí aplikace vytvoří svou vlastní animovanou postavičku a na Facebooku poté se svými přáteli porovnávají, čí postavička vypadá lépe.

„Tak jo, ať je veselo. I já jsem podlehl vlně letošního léta. Barbie/Kenem snadno a rychle,“ napsal jeden uživatel na Facebooku a přidal ke zprávě svoji fotku v podobě Kena v obleku.

Když se lidé dozvěděli, že mohou sami sebe proměnit v animovanou postavičku, samozřejmě nezůstali pouze u vlastní proměny, ale začali tvořit postavičky také ze svých oblíbených influencerů. Bylo pouze otázkou času, než někdo vytvoří postavičku Barbie z bizarní a nechvalně známé influencerky Shopaholic Adel. Sama Adel se se svým přítelem Janem Kulasem vydala na premiéru filmu Barbie, kde se spolu vyfotili ve fotokoutku, který vypadal jako velká krabice na panenky.

Jenže i zdánlivě neškodné aplikace a stránky, které mění podobu lidí, mají svá rizika. Podobně jako ty, které před pár měsíci vytvářeli lidem jejich avatary z různých prostředí a světů. O stránku, která z vás dělá Barbie, se zajímají i experti na umělou inteligenci a bezpečnost na internetu. „Proč je tato stránka problematická? Zaprvé, když nahrajete svou fotografii na web, tak nevíte, co s ní udělají (mohou ji použít k něčemu jinému). Web zároveň může někdo hacknout, čím populárnější bude, tím více pirátů se o něj bude zajímat,“ píše na sociální síti X, někdejším Twitteru, Francouz Victor Baissait.

Stránka BaiRBIE.me ve svých obchodních podmínkách o tom, co s bude osobními fotkami lidí, kteří generátor Barbie podoby vyzkouší, nepíše. Uvádí pouze, že jakýkoliv obsah, který si skrze jejich web vygenerujete, můžou vývojáři dál používat. A to kromě teoretického vylepšování webu i například pro komerční účely.