Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Youtuber Lukefry | foto: IG: @lukefry.jpgAntiyoutuber.cz

Televize Šlágr prodává své akcie, cílí na starší publikum. Není mi to sympatické, řekl youtuber, který na věc upozornil

Youtuber Lukáš Fritscher alias Lukefry rozebral situace kolem televize Šlágr. Stanice, jejíž cílovou skupinou jsou primárně lidé v důchodovém věku, prodává akcie a nabízí je právě skrze reklamy ve vysílání. Na celém procesu však youtuber odhalil několik nesrovnalostí. Podle něj je důležité, aby mladší generace mluvila s důchodci o různých podvodech, které na ně všude číhají.
  18:00

Televize Šlágr TV je pro spoustu mladých lidí naprosto nezajímavá stanice, kterou při přepínání televizních programů automaticky přeskočí. Mnoho lidí staršího věku ale nesleduje nic jiného a tráví jejím sledováním i několik hodin denně. Televize se sice tváří, že se zabývá pouze muzikou, ale velmi často také divákům nabízí různé produkty a dokonce i akcie.

Na televizní stanici Šlágr se mezi písněmi objevují moderátoři, kteří divákům nabízejí různé „výhodné nabídky“. Toho si všiml také youtuber Lukefry, který se rozhodl prostudovat marketing televize Šlágr. Měl totiž podezření, že některé nabídky Šlágru možná nebudou tolik výhodné, jak moderátoři neustále divákům tvrdí. Zaměřil se například na nabízení koupě akcií společnosti Riocath. Majitelé televize nabízejí akcie v hodnotě deseti tisíc korun. Majitel televize Šlágr Karel Peterka v dopise divákům garantuje zaručený zisk a v televizi poté v podstatě tvrdí, že kdo si akcie nekoupí, prohloupí. Fritscher si ale udělal podrobný průzkum výdělku společnosti Riocath a nestačil se divit.

„Kumulovaná ztráta za celou dobu existence dosahuje tří miliard korun. Firma si prošla obrovským množstvím názvů, ještě větším množstvím odvětví a celých šest let strádala v insolvenci,“ řekl ve svém videu Fritscher. Youtuber také zjistil, že akcie Riocathu se nevyskytují na žádné veřejné burze, takže jejich majitelé nemohou v reálném čase sledovat jejich hodnotu a ani akcie jednoduše nakoupit a prodat. Společnost nabízí, že pokud někdo bude chtít nakoupené akcie vrátit, po dobu dvou let od jejich nakoupení je to možné s pětiprocentním ziskem. Zároveň se ale musí sejít s pracovníky společnosti osobně a objednat se telefonicky předem.

Jenže to má háček, žádné telefonní číslo se nikde nedá dohledat. Je možné, že někde na internetu skutečně je, ale Fritscher prý hledal opravdu dlouho a nikde ho nenašel. Akcie jsou navíc nabízené především lidem staršího věku, kteří často vůbec neví, jak mají používat internet. Je pro ně proto prakticky nemožné najít telefonní číslo a zakoupené akcie vrátit.

Jenže to není jediná činnost s akciemi, která se na obrazovkách televize objevuje. Vznikla i akciová společnost Šlágr a.s. a televizní moderátoři Šlágru se akcie snaží prodat divákům. Akcie se dá pořídit za minimálně tisíc korun a moderátoři se snaží nalákat na různé speciální nabídky, které jsou s nákupem akcií spojené. Jde například o možnost vyhrát televizi, dostat se na speciální koncert přímo pro akcionáře, nebo získat zdarma roční předplatné časopisu Šlágr.

Pro některé lidi je to pochopitelně naprosto směšné, ale najdou se i tací, kteří na podobné nabídky slyší. Takový marketing je cílený především na starší lidi, kteří spoustě věcem ohledně investování příliš nerozumí a stanou se proto velmi snadno obětí různých podvodů. „Za mě je v tuto chvíli nejspíš jediná cesta a to zakopávat nějaké generační propasti a mluvit s našimi dědečky a babičkami, jestli je náhodou nějaký pán v televizi neláká na pochybné akcie výměnou za to, že můžou vyhrát televizi,“ řekl pro redakci Antiyoutuber.cz Fritscher.

On sám prý strávil asi půl rok neustálým dohledávání různých informací ohledně toho, jak některé věci v televizi Šlágr fungují. Protože se mu ale nelíbí, jak některé věci v dnešní společnosti fungují, rozhodl se v dlouhé práci vytrvat. „Mým cílem není zahájit tažení proti televizi Šlágr, mým cílem je zahájit tažení proti těmhle nemorálním praktikám. To, co tu televizi provází a na jakém obchodním modelu ona stojí, tak to už mi úplně sympatické není a budu velmi rád, pokud minimálně rozvíříme debatu o nějaké morálnosti a o tom, co se tu dá z nějakého právního nebo licenčního hlediska dělat,“ řekl Fritscher. On sám je prý ale rád, že lidé, kteří mají rádi podobnou hudbu, která hraje na televizní stanici Šlágr, mají svou vlastní platformu. Marketing, který se ale v televizi objevuje, považuje za opravdu nebezpečnou věc.