Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Taryho využili na podvodnou reklamu. Jeho sledující jsou převážně děti, které snadno můžou naletět

Taras „Tary“ Povoroznyk se objevil v podvodné reklamě, která se šíří na internetu. Rozhodl se před ní varovat své sledující, kteří jsou z velké části ještě děti. Někteří lidé se ale obávají, že umělá inteligence napáchá ještě spoustu škod. Odborník na umělou inteligenci doporučuje, aby si lidé ověřovali všechny informace.
  14:57

Youtuber Taras „Tary“ Povoroznyk na svém Instagramu varuje před podvodnou reklamou. Jedná se o takzvaný deepfake, kdy tvůrci podvodných reklam využívají umělou inteligenci, aby nalákali lidi pod příslibem snadného výdělku. Tentokrát autoři reklamy využili Povoroznykovu popularitu, ten nyní své sledující upozornil, aby na podobné reklamy nijak nereagovali. Podle spousty lidí se jedná o opravdu nebezpečnou věc.

Povoroznyk zveřejnil reklamu, ve které se mluví o tom, že spustil novou aplikaci, ve které lidi mohou sázet. Jak ale youtuber upozornil, jedná se o podvod, kterým chtějí autoři reklamy pouze získat od nevědomých lidí peníze. „Tohle je velká šílenost, prostě vám ukradnou totožnost a dělají si s ní, co chtějí. Nevěřte ničemu takovému,“ varuje Povoroznyk na svém Instagramu. Tvůrci reklamy totiž vytvořili věrohodnou postavu oblíbeného influencera a pomocí umělé inteligence k ní přidali hlas, který poté naprogramovali tak, aby říkal jimi vytvořené věty. Právě proto reklama působí velmi přesvědčivě. „Jsem přesvědčený, že s pomocí mé aplikace může vyhrát opravdu každý. Obyvatelé České republiky mají o sedmdesát procent větší šanci na výhru,“ tvrdí uměle vytvořený Povoroznyk. Autoři reklamy tvrdí, že Povoroznyk chce do třiceti dnů lidem vyplatit 150 milionů korun.

Ačkoliv většina lidí pozná, že se jedná o podvodnou reklamu, stále se najde také plno lidí, kteří se nechají na podobné reklamy nachytat a peníze opravdu prosází pod vidinou jisté výhry. To, že tvůrci podvodné reklamy využili Povoroznykovu popularitu ve svůj prospěch, je ale ještě více nebezpečné. Povoroznyka totiž převážně sledují malé děti, které se mohou domnívat, že se jedná o skutečnou ověřenou reklamu. „Může se na to chytit dítě, které potom šlohne rodičům kreditku. Nehledě na to, že do roka to bude nerozeznatelné od reálného videa. Malé děti na to fakt můžou skočit. Dokonce i starší lidi, kteří tohle vůbec neznají. To je úplně šílený,“ reagují na falešnou reklamu lidé na Instagramu. Mnoho lidí sice píše, že na první pohled poznali, že se jedná o podvod, ale děti a starší lidé, kteří se tolik nevyznají v sociálních sítích, se snadno mohou stát obětí podvodu.

I když si z podobných reklam dělá mnoho lidí legraci, někteří také upozorňují na to, že se jedná o závažný problém. Podle několika lidí je totiž umělá inteligence zlo a lidstvo by nemělo pokračovat v jejím vývinu. „To je A.I. Třeba alespoň někdo okradený pochopí, že vývoj umělé inteligence není dobrý. Proč Musk, Wozniak a další podepisují petici na zastavení vývoje umělé inteligence? Právě proto lidé často nerozeznají, co je realita a samozřejmě je to skvělý nástroj pro všechny různé podvodníky,“ reagoval na podvodnou reklamu jeden z Povoroznykových sledujících. Deepfakey se na sociálních sítích objevují stále častěji. Protože se neustále pracuje na zdokonalování umělé inteligence, je vidět obrovský posun v kvalitě podvodných videí i fotek. Největší věrohodnost podobným videím nejspíš přidává uměle vytvořený hlas. V dnešní době totiž tvůrci deepfakeů dokážou napodobit hlas vybrané osoby velice přesvědčivě.

O problematice deepfakeů promluvil také Jan Romportl, který se v okruhu umělé inteligence pohybuje už dvacet let jako expert, konzultant i manažer. „Je to extrémní problém. Deepfakes teď začnou prolézat veškerý online content a může to přinést spoustu komplikací. Teď bude velmi důležitý volební rok po celém světě a ta dezinformační válka bude vedená přesně v této deepfake sféře,“ řekl pro redakci Antiyoutuber.cz Romportl. Podle Romportla se proti deepfakeům nedá nijak bránit, ale nejdůležitější je, aby si lidé ověřovali informace, na které na internetu narazí. Romportl také tvrdí, že nejrizikovější skupinou jsou skutečně lidé, kteří si nejsou schopní získané informace ověřit, nebo nemají žádnou zkušenost s tím, jak podobné reklamy fungují. Právě to si nejspíš uvědomil také Povoroznyk, který na své sledující apeluje, aby podobné reklamy zcela ignorovali.