Čtvrtek 3. října 2024, svátek má Bohumil

Podvodná reklama na Instagramu | foto: instagram.com

Na Instagramu se šíří podvodná reklama s MrBeastem. Autoři zneužili umělou inteligenci a ČT24

Za pomoci umělé inteligence neznámí tvůrci vytvořili věrohodnou reklamu na online kasino. Využili k tomu slávu youtubera MrBeasta, který prý spustil aplikaci, kde každý může vyhrát milion dolarů. Jedná se ale o podvrh, který nemusí každý poznat. Díky umělé inteligenci totiž reklama působí, jako by ji opravdu zprostředkoval sám MrBeast.
  8:34

Sociální sítě jsou plné různých podvodných reklam, odkazů a příspěvků. Mnoho lidí, kteří už nějakou dobu sociální sítě používají, dokážou často rozpoznat, které věci mají otevírat a které naopak přejít bez povšimnutí. Neustálé vylepšování různých softwarů a technologií má ale za následek to, že podvodné příspěvky na internetu jsou čím dál více přesvědčivější. To dokazuje také podvodná reklama, která se šíří na Instagramu. Její autoři totiž využili jméno jednoho z nejsledovanějších youtuberů MrBeasta a spojili ho s online kasinem. To ale není všechno. Aby reklama vypadala ještě věrohodněji, byla vytvořená na způsob reportáže České televize. Velkou roli také sehrála umělá inteligence.

Reklama na online kasino, kterou neznámí tvůrci vypustili na Instagram, působí opravdu přesvědčivě. Tvůrci využili umělou inteligenci prakticky k veškerému obsahu, ale pokud se člověk pozorně soustředí, může si všimnout nenápadných detailů, podle kterých se dá poznat, že se jedná o podvod. V úvodu reklamy se objeví moderátor, který zahajuje celou reportáž. Celé video je dělané ve stylu zpráv, které se vysílají na televizním kanále ČT24. Moderátor ale rozhodně nepatří mezi tým opravdových moderátorů. „Nejbohatší vloger na YouTube MrBeast nedávno spustil online kasino, kde může každý vyhrát jeden milion dolarů každé tři dny. Nedávno o tom mluvil v rozhovoru na konferenci o kasinech,“ říká umělý hlas vytvořeného moderátora. Pouze z hlasu jde ale poznat, že je celá reportáž falešná.

Reklama ale pokračuje dál, protože se na scéně objeví také postava samotného MrBeasta. Ten samozřejmě potvrzuje to, o čem předtím mluvil falešný moderátor, tedy že opravdu každý může vyhrát miliony. Při bližším pozorování jde ale opět poznat, že se jedná o práci umělé inteligence. Poté, co na sebe přítomnost youtubera upoutá pozornost, se celá scéna opět změní. „Vytvořili jsme aplikaci Strategic Focus a milion dolarů v ní může vyhrát opravdu úplně každý. Stačí si aplikaci stáhnout a začít hrát každý den, protože jackpot padá každé tři dny s pravděpodobností 95%,“ říká napodobený hlas MrBeasta, který zároveň připomíná, že ve videích často rozdává skutečné peníze. Spolu s uměle vytvořeným hlasem se v reklamě objeví záběry, kdy diváci mohou sledovat, jak aplikace funguje.

Falešný moderátor dokonce tvrdí, že výherci jackpotu jsou také v Česku. Mají jimi být manželé, kteří prý neměli peníze na to, aby uživili své několika měsíční miminko. Muž se měl rozhodnout do aplikace vložit čtyři tisíce korun a vyhrát milion dolarů, což je v přepočtu zhruba 22,5 milionu korun. Nyní prý mají nový dům a luxusní auto značky Mercedes. V reklamě, která se objevila na Instagramu, poté její autoři lákají diváky, aby si aplikaci stáhli za pomoci odkazu, který se u reklamy objevil. Pro lidi, kteří se už nějakou dobu na sociálních sítích pohybují, je hned ze začátku jasné, že se jedná o podvod. Mnoho lidí ale na takovou reklamu může velmi snadno naletět, aplikaci si opravdu stáhnout a začít sázet peníze.

Někteří lidé, kteří jsou nalomení k tomu, aby si aplikaci stáhli, by si ale nejdřív mohli zjistit několik informací. Když chvíli zapátrají na internetu, zjistí, že MrBeast žádné online kasino nespustil a není ani nikde zmíněné, že by měl s aplikací Strategic Focus něco společného. Pokud by tomu tak navíc opravdu bylo, youtuber by jistě novou aplikaci sám propagoval na sociálních sítích, kde ho sledují miliony lidí. Mimo tento fakt je tu ještě druhá věc, která dokazuje, že se jedná o podvodnou reklamu, která pouze využila youtuberovo jméno. MrBeast se nikdy nezúčastnil žádné konference, kde by se mluvilo o kasinech. Pouze tyto dva fakty potvrzují to, co spoustě lidem došlo, tedy že se jedná pouze o další podvodný způsob, jak nevědomé lidi okrást.

Tvůrci podvodné reklamy se ale opravdu pečlivě soustředili na to, aby jejich práce vypadala co možná nejvíce věrohodně. To dokazuje také nápad udělat reklamu ve stylu reportáže televizních zpráv. Umělá inteligence sice i nadále má jisté rezervy, ale pomalu a jistě se z ní stává velmi nebezpečný nástroj. S její pomocí se totiž dá vytvořit opravdu mnoho falešných videí, ve kterých například politici říkají věci, které by normálně nikdy neřekli. Podle spousty lidí je umělá inteligence nebezpečná a měla by se přestat používat úplně. Zatím to ale vypadá, že se naopak začíná využívat stále více a více.