Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Úlomky zasaženého asteroidu nejspíš zasáhnou Mars. Podle astronoma by ale lidstvo ohrozit neměly

V roce 2022 vyslaná sonda zasáhla asteroid Dimorphos, který tak změnil svou trajektorii. Některé vědce ale začaly trápit jeho úlomky, které se mají vydat směrem k Marsu. To by mohlo v budoucnu ohrozit lidstvo, které by se na Mars přesunulo. Český astronom Petr Pravec si ale myslí, že žádné vážné nebezpečí nehrozí. Sám navíc asteroid Dimorphos zkoumá.
  13:52

Vesmírná agentura NASA vyslala do vesmíru sondu, která měla v roce 2022 zasáhnout asteroid Dimorphos. Vědci totiž před časem spočítali trajektorii asteroidu a zjistili, že hrozí jeho srážka se Zemí. Sonda asteroid úspěšně zasáhla a podařilo se tak změnit jeho trajektorii. Nyní se ale objevil další problém. Úlomky zasaženého asteroidu totiž mohou v budoucnu zasáhnout planetu Mars. To by mohlo být pro lidstvo velmi špatné, protože se už dlouho mluví o tom, že právě na Marsu bude lidský život pokračovat.

Koncem roku 2021 vyslala agentura NASA do vesmíru sondu Dart, která úspěšně odklonila asteroid Dimorphos od jeho původní trajektorie. Nastal ale problém v tom, že se nárazem od asteroidu odlomily balvany, které se vydaly vlastním směrem. Tyto balvany se pohybují rychlostí 0,3 metru za sekundu, ale zároveň se i tak dokázaly odchýlit od asteroidu a vydat se vlastním směrem. Dimorphos planetu Zemi nezasáhne, ale pozornost některých vědců a astronomů nyní směřuje k odchýleným úlomkům asteroidu. Ty sice proletí kolem Země v bezpečné vzdálenosti, ale podle astronoma Davida Prášila mohou zasáhnout Mars. K tomu by prý mělo dojít až zhruba za šest tisíc let, ale pro lidstvo je to i tak špatná zpráva. Už dlouho se totiž mluví o tom, že se lidé vypraví na Mars, kde jsou vhodné podmínky pro život. I když je taková myšlenka teprve čerstvá, vědci neustále zjišťují, jak by život na Marsu vypadal.

Vše zatím nasvědčuje tomu, že je výzkum na dobré cestě a lidstvo se opravdu bude moci na Mars přesunout. Otázkou ale je, na jak dlouho. Podle všeho totiž k planetě budou směřovat úlomky zasaženého asteroidu a ty mohou dokonce způsobit zkázu lidstva. Zároveň se ale může ještě mnoho věcí změnit. Stejně tak, jako NASA vyslala k asteroidu Dimorphos sondu Dart, se nejspíš dají také zachytit úlomky. Problém ale je, že to ještě nikdo nezkusil. Je totiž rozdíl v zasáhnutí jednoho obrovského tělesa a v zasáhnutí několika daleko menších těles. Vědci, kteří pozorovali zásah asteroidu, potvrdili, že se Dimorphos výrazně zmenšil, ale úlomky se nekontrolovatelně vydaly jinam. Český astronom Petr Pravec, který je zároveň objevitelem mnoha planetek, se také podílí právě na výzkumu asteroidu Dimorphos. Podle něj je ale celá situace ohledně úlomků v pořádku.

Pravec vysvětlil, že koluje mnoho teorií o tom, jak zásah dopadl, ale vše by prý mělo být v pořádku. „Je pravda, že tím impaktem Dartu na Dimorphos vznikly úlomky, které byly vyvržené. Jejich celková hmotnost je sice velká, ale jsou to stejně převážně malé kusy. Zemi by prakticky zasáhnout neměly a zatím jsem nezaznamenal, že by úlomky mohly zasáhnout Mars,“ řekl pro redakci Antiyoutuber.cz Pravec. Podle studie na serveru arXiv se ale už povedlo trajektorii úlomků spočítat a opravdu by měly směřovat k Marsu směřovat. „Pokud by se jednalo o nějaký velký kus, který by měl Mars zasáhnout, jistě by to problém byl. V tom vyvrženém materiálu ale takových kusů bylo opravdu málo. Malé úlomky by měly shořet v atmosféře,“ dodal Pravec. Podle něj tedy zatím žádné veliké nebezpečí nehrozí. Pravec se sám aktivně zapojil do výzkumu asteroidu Dimorphos a nyní je dokonce členem evropského týmu, který k asteroidu vyšle další sondu.

Dimorphos má totiž navštívit sonda Héra, která má z blízkosti zkoumat, jaký účinek měl dopad první sondy Dart. Cesta sondy Héra ale bude trvat o něco déle. „U Dartu byl ten let poměrně rychlý, protože Dart neplánoval nic jiného než zásah a nemusel nijak zvlášť manévrovat. U Héry se ale let protáhne, protože musí pochopitelně zpomalovat, manévrovat a tak dále,“ vysvětlil Pravec. Sonda ale poletí směrem k asteroidu a jeho úlomky se nijak zabývat nebude. Misi navíc nebude financovat USA a sama o sobě je velmi drahá. Má se tedy jednat pouze o výzkumnou cestu, při které se zjistí, jak veliké poškození asteroid má. Podle Pravece se ani nebudou nabírat žádné vzorky. Nyní je navíc prioritou prozkoumat asteroid a úlomky, které se od něj oddělily, zatím většinu vědců očividně tolik netrápí.