Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Radka Třeštíková | foto: Instagram

Radka Třeštíková o e-shopu Trendyol: Je to fast fashion trash. Propaguje ho Hanychová, Ramba či Třešničková

Začátkem roku vstoupilo na český trh čínsko–turecké online tržiště Trendyol. Teď ho začala kritizovat spisovatelka Radka Třeštíková. Prý je symbolem fast fashion a všeho, proti čemu se v módě poslední roky bojuje. Nechápe, jak s ním mohou svá jména spojovat veřejně známé osobnosti. Mezi ně patří například Týnuš Třešničková a Tereza Ramba.
  18:00

Začátkem roku vstoupilo na trh turecké internetové tržiště Trendyol. Funguje na podobném principu jako Temu, Shein a AliExpress. O konkurenta posledního zmiňovaného e-shopu se ale nejedná, stejně tak jako v případě AliExpressu je majoritním vlastníkem Trendyol čínská společnost Alibaba Group. A stejně tak jako v případě AliExpressu i Trendyol se stal symbolem rychlé módy a neudržitelnosti. Teď ho veřejně kritizuje i spisovatelka Radka Třeštíková.

Co stojí za úspěchem Trendyol? Už od vzniku v roce 2010 nabízel současně velmi levné i prémiové zboží nejen z vlastní řady, ale i z přeprodeje. K online prodeji zboží přibyla i vlastní secondhandová platforma, rozvoz jídla nebo doručovací služba. Díky kombinaci všech zmíněných faktorů se firma může chlubit třiceti miliony zákazníků, čtyřmi tisíci zaměstnanců v deseti zemích. Zboží u nich navíc prodává více než 250 tisíc prodejců. Čínsko–turecký gigant v prvním čtvrtletí letošního roku vstoupil na několik trhů ve východní Evropě. Expandoval do Rumunska, Česka, Řecka a Maďarska, teď se navíc chystá vstup na polský, slovenský a bulharský trh.

Sortiment Trendyol v Česku je zatím poměrně omezený, nabízí pouze oblečení a módní doplňky, v budoucnu by se měla nabídka rozšířit. E-shop vypadá na první pohled velmi podobně jako Temu, Shein nebo sesterský AliExpres. Nabízí vysoké slevy a z velké části i velmi levné oblečení, jehož cena odhadem nemůže pokrýt výrobní náklady. I kvůli tomu ho mnozí vnímají jako další e-shop s fast fashion a oblečením, které není udržitelné.

O tom, že je Trendyol symbolem rychlé módy, je přesvědčená také spisovatelka Radka Třeštíková. Fungování e-shopu označila jako dva malé kroky dopředu a tisíc kroků zpátky. „Je to mimo jiné absolutní fast fashion trash, který ztělesňuje všechno to, proti čemu se poslední roky na poli módy bojuje, od kvality, pracovních podmínek až po dopad masivní výroby na životní prostředí,“ píše Třeštíková na Instagramu.

Třeštíková zároveň nechápe, jak mohou influenceři spojovat jméno s e-shopem Trendyol a „s čistým svědomím mu pomáhat se prosadit na našem trhu“. „Píše se rok 2024 a my už zase míříme hluboko do háje,“ dodává a vyjádření uzavírá tím, že nejvýstižnějším slovem naší generace je marnost. O tom, že s čínsko–tureckým gigantem spolupracuje mnoho influencerů a jiných veřejně známých osobností, se na sociálních sítích probírá už delší dobu. A kteří z nich to prý jsou? Například Natálie Bagárová, Nikol Švanterová, Agáta Hanychová, Kateřina Kuranova, Týnuš Třešničková a Tereza Ramba.

Nejdiskutovanější jména jsou bezpochyby posledních dvou zmíněných, tedy Ramby a Třešničkové. Ramba totiž má e-shop s oblečením, které dlouhodobě prezentuje jako udržitelné a vyrobené s láskou. „Srdce v podobě koníčka, jako symbol síly a lásky, dlaň jako symbol otevřené mysli, ruka je zároveň v pozici bránící náš vnitřní svět před okolím, tráva jako symbol nekonečné čistoty a les se slunco-měsícem jako symbol svobody,“ píše u jedné z kolekcí. Právě proto je pro mnohé překvapivé, že zrovna ona potřebuje spolupracovat s takovým e-shopem, jako je Trendyol. A proč je kritizovaná Třešňičková? Na sítích se prezentuje dlouhodobě láskou k luxusní módě a je spojovaná například s Hermés, tedy se značkou, která je všeobecně vnímaná jako to nejluxusnější, co člověk může dostat. I v tomto případě tak mnohým vyvstává otázka, proč spolupracuje s fast fashion e-shopem.

Navázat spolupráci s Trendyol není složité. Na základě informací, které uvádějí na webu, spolupracují s každým, kdo má více než 10 tisíc sledujících. Všechny zmíněné ženy však mají o desítky tisíc sledujících víc, než je základní požadavek. Všechny jsou na sociálních sítích velmi populární a proto si mnozí, včetně Třeštíkové, kladou otázku, proč svá jména spojují s čínsko–tureckým tržištěm. Se stejnou otázkou jsme se na ně obrátili i my. Redakce Antiyoutuber.cz zmíněné influencerky oslovila s dotazem, zda si jsou pověsti e-shopu vědomy a proč spolupráci přijaly. Ani jedna z nich však do doby zveřejnění článku nereagovala.