Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Nová kolekce značky Prada | foto: Profimedia.cz

Na TikToku je teď populární vázání mašli. Inspiroval internetový trend i novou kolekci značky Prada?

V posledních měsících se na TikToku šíří trend mašlí. Říká se mu coquette a spočívá v tom, že na jakoukoli věc, která je málo dívčí, přivážete mašli. Je natolik populární, že teď inspiroval i návrháře luxusních značek. Nová kolekce značky Prada je plná různobarevných mašlí.
  8:45

Mašle se staly hitem na TikToku už na podzim minulého roku. Lidé si vázali mašle na tašky, batohy, kabelky, na ruce místo náramků, na svetry a zkrátka na cokoli, na co se dá přivázat mašle. Není divu, že se brzy trend mašlí dostal i do řetězců rychlé módy, mašle byly na konci minulého roku součást každého oblečení. Teď se ale mašle dostaly i na přehlídková mola luxusních módních značek.

Trendu s mašlemi se na TikToku říká coquette, tedy v češtině koketování. K dnešnímu dni má označení #coquetteaesthetic 18 miliard zobrazení. Trend je vlastně symbolem dívčí a „holčičí“ energie, je plný růžové barvy a roztomilých mašliček. S trendem se často spojuje také hudba Lany Del Rey. Trend ze začátku spočíval v tom, že lidé kvůli tomu, aby byla nějaká věc více dívčí – například i hranolky z fastfoodu nebo kostky ledu – přivázali na ni mašli. Tak málo stačilo k tomu, aby se z nevinného trendu na TikToku stal globální hit.

V poslední době všeobecně v popkultuře zažívá dívčí estetika velký boom. Stávají se populární opět baleríny, roste obliba bot značky Mary Jane a celý svět se v létě zamiloval do panenky Barbie a růžové barvy. Ženy v zahraničí se navíc začaly oslovovat jako „girlies“ a tak dívky evidentně v posledních měsících vládnou celému světu.

Růst popularity dívčí coquette estetiky je s největší pravděpodobností zapříčiněný jakousi touhou po návratu do dětství, kdy byl život jednodušší. Ještě donedávna také platilo, že pokud chce být žena úspěšná v mužském světě, musí odhodit volánky a obléct si přinejlepším pánský oblek. Dívčí oděv byl považovaný za protiklad serióznosti. Taková představa už ale postupně mizí.

Nostalgie po nevinnosti a naději dívčího věku dává smysl i v souvislosti s tím, že se stárnutím přibývají také starosti. „Jsem posedlá něčím, k čemu se vlastně už nikdy nemohu vrátit,“ řekla nedávno deníku The New York Times Sandy Liang, návrhářka, která si díky svým kolekcím zdobeným mašlemi získala kultovní postavení. Anna Sui, další návrhářka, která už vytváří šaty pro dětské panenky, jednou řekla, že jednotlivé návrhy jsou inspirované jejím dětstvím.

Ač se v poslední době debatovalo na sociálních sítích o tom, že vázat mašle na kostky ledu už je jednoduše za čarou a všichni by měli mašle nechat v roce 2023, luxusní módní značky dokazují, že opak je pravdou. Mašle se tedy ještě pro následujících několik měsíců nerozvazují. Mašle se objevily na přehlídkových molech Sandy Liang, Coach, Thom Browne a Simone Rocha, která v minulosti spolupracovala na kolekci pro značku Jean Paul Gaultier a celá její tvorba je už dlouhou dobu provázaná dívčí estetikou.

Nejzajímavější kolekci ale předvedla na fashion weeku Prada. Na přehlídce značky pro podzim/zimu 2024 jednotlivé zdobily modely desítky černých, růžových a fialových mašlí a nechyběly ani klasické tvídové sukně s mašlemi uvázanými vpředu. Miuccia Prada dlouhodobě mění zaryté představy dívčího stylu a mašle se v jejích kolekcích objevovaly už dříve, nejvíce v kolekcích značky Miu Miu, která je pomyslnou mladší a hravější sestrou Prady.