Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Nenávist je na sítích terno. Může za to algoritmus. | foto: Instagram.comAntiyoutuber.cz

Nenávist a negativita je na sítích vedou. Může za to algoritmus, tvrdí odborník

Negativita a nenávist ze sociálních sítí zřejmě nikdy nezmizí. Samotné platformy bizarní a nevšední obsah potřebují pro to, aby mohly fungovat. V dnešní době tak existuje veliký počet lidí, co si to uvědomuje a na nenávisti si staví vlastní identitu na sociálních sítích.
  11:00

Sociální sítě jakožto prostředek pro šíření negativity a nenávisti? Negativních komentářů jak ze strany influencerů, tak i uživatelů je na téměř všech platformách přehršel. Někteří si dokonce celou svoji kariéru zakládají na šíření svých bizarních a poměrně pochybných názorů. Není to však tak, že by takových věcí na sítích bylo víc, než něčeho pozitivního, tvrdí odborník. Na vině jsou nejen samotní uživatelé, ale i platformy, na kterých působí. Velikou roli v tom totiž hraje algoritmus. Negativita, zášť a nenávist ze sítí nikdy nezmizí. Bude jí spíše přibývat?

Že by sociální sítě ovládal větší počet negativního obsahu se říct nedá, je však více vidět. Ty dobré věci často nejsou pro algoritmus sítí natolik zajímavé, že jim nedají dostatečný prostor pro zviditelnění. Co však uživatele a sítě velice zajímá, je něco zlého, bizarního, špatného, či nevšedního. „Algoritmus miluje, když to jsou špatné věci. Tam je logické, že samozřejmě ty špatné věci jsou víc vidět,“ říká pro redakci Antiyoutuber.cz specialista na sociální sítě Daniel Dočekal.

I kvůli tomu je nejspíš faktem, že negativní obsah ze sítí nikdy nezmizí. Trenduje, lidé ho komentují a dlouhé hodiny sledují, což platformy láká. „Když jim zakážete vyzdvihovat to, co vyvolává vlny, tak ztratí schopnost existovat, protože ty lidi to přestanou používat,“ vysvětluje Dočekal. „Když dáte na sociální síť něco úplně normálního, co o něčem informuje a je to užitečné, proti něčemu, co je přepálené, co má fantastický titulek, co je bulvár, tak vždy vyhraje ta druhá část,“ doplňuje.

Negativní chování často vyvolá negativní reakci. Někteří influenceři si to zřejmě uvědomují a jdou po cestě nenávisti. Česká influencerská scéna má kontroverzních influencerů nespočet. Jeden takový je podle mnohých uživatelů Tadeáš Kuběnka. Ten je známý pro své otevřené chování, kdy se neostýchá říct téměř cokoliv, co má na jazyku. Nedávno proti sobě vyvolal velikou vlnu nenávisti, když se vyjádřil k zprávě, která mu přišla od třináctiletého fanouška. Ten se ho v ní ptal, jestli by k němu nemohl přijít do podcastu a promluvit o svých problémech, se kterými se potýká.

Kuběnka zprávu zveřejnil a vyjádřil se k ní. „Hej p*čo, to je úplně šílené prostě lidi. Jako těm lidem dneska fakt už m*dá. Jakože ta drzost prostě tohohle týpka je šílená,“ říká Kuběnka. Sledujícím to však přišlo z jeho strany přehnané. „Jsem tak znechucená a smutná za toho mladého kluka. Kuběnka je v hlavě úplně vylízaný, doslova odpad lidstva se svým chováním,“ píše do komentářů na YouTube jeden uživatel. Kuběnkovi je to jedno a za svým chováním si zřejmě stojí. „Mám v p*či. Klasicky se řeší h*vna,“ sdělil pro redakci Antiyoutuber.cz.

Bizár jako kariéra

Každý má nějaké své choutky, nápady, myšlenky a názory. Sociální sítě dávají prostor komukoliv klidně i anonymně je šířit do světa. „Ta společnost je určitým způsobem nemocná. To se projevuje samozřejmě nejvíc na sociálních sítích,“ říká Dočekal. Kdyby podle něj neměli zaručenou viditelnost skrze platformy, tak by je šíření nějaké jejich nenávistné myšlenky brzy přestalo bavit.

24. září 2023 v 14:49, příspěvek archivován: 11. října 2023 v 17:42

Někteří si na bizáru a nenávisti doslova zakládají svojí internetovou kariéru. Někteří tak podle něj šíření nenávistných myšlenek a negativity berou čistě jako byznys.

Zjednodušeně se dá říct, že nenávist a negativita živí například reakční kanály. Ty totiž jen výjimečně reagují na pozitivní věci. Youtuber, který je často spojován s toxicitou si říká Sibiřan. Na svém vedlejším kanále reaguje převážně na podle něj zvláštní chování dívek na sítích. Názvy jeho videí jsou většinou krátké, chytlavé a někdy i lehce urážlivé. „Hloupá OnlyFans a TikTok šlajska,“ nese název jeho posledního videa. Nutno však říct, že Sibiřan svým obsahem jen reaguje na poptávku ze strany diváků a chytře využívá toho, co je momentálně předmětem internetových diskuzí a zájmu.

Reakce ze strany sledujících na jeho videa je často smíšená. Většinou ho však uživatelé v komentářích podporují a za okomentování nějakého zvláštního tématu vyzdvihují. To se dá říct, že hezky ukazuje to, jak zveřejňování a komentování nějakého zvláštního, kontroverzního, či negativního tématu funguje. V průměru má na svých videích Sibiřan na tomto kanálu sto tisíc zhlédnutí.