Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund

Yzomandias a Nik Tendo | foto: instagram.com/yzomandias

TikTok mění hudební marketing. Dostávají se tam i čeští rappeři, většina z nich sází na autenticitu

TikTok mění hudební průmysl a začínají se tam pomalu přesouvat i čeští rappeři. Viktor Sheen tam vtipkuje o novém albu, Yzomandias sdílí pád do sněhu a přidávají se další. Díky autenticitě a humoru se jim daří přilákat i nové fanoušky. V zahraničí jde sice o běžnou praxi, v Česku rappeři TikTok dlouho ignorovali.
  16:53

Mezi mladými je v poslední době bezpochyby nejoblíbenější aplikací TikTok a nejeden uživatel na něm tráví velkou část volného času. Především díky nim se stala populární nejedna skladba a tak se hudebníci stali aktivní i tam. Dříve na TikToku působili především zahraniční umělci, teď se zdá, že se trend dostal i k českým rapperům.

Ještě zhruba před dvěma lety byla široká veřejnost přesvědčená o tom, že TikTok je aplikace určená jenom dětem a nikdo na ní nedělá nic jiného, než tancuje. Od té doby se však situace změnila a TikTok se stal i užitečnou sociální sítí, díky které se dá jednoduše rozšířit jakákoli myšlenka. Stejně tak se na ní ale dá rozšířit i jakákoli skladba a ukazuje se, že i mnohým mohou dříve kritizované tanečky pomoct.

Sílu TikToku brzy pochopili zahraniční hudebníci. Cest pro propagaci nové hudby je několik. Buď hudebník osloví známého influencera a bude doufat, že se díky jeho videím stane populární, nebo využijí hudebníci častější metodu, kterou je oslovení takzvaných mikroinfluencerů. Důvod je jednoduchý, osloví jich víc za stejnou cenu a zvýší pravděpodobnost, že skladba uspěje.

Čeští rappeři dlouhou dobu TikTok v podstatě ignorovali nebo se neuměli na jeho algoritmus adaptovat. I přes to se však jejich skladby díky TikToku staly populární, i když oni pro jejich propagaci neudělali v podstatě nic. Mezi takové patří například Habibi od Steina27 nebo Plastic od Viktora Sheena. Nutno dodat, že většina rapperů mnohdy ani neví o tom, že je jejich skladba na TikToku populární.

V poslední době se však zdá, že se z Instagramu začínají dostávat čeští rappeři i na TikTok. Yzomandias například na začátku září vydával pokračování jeho stejnojmenného a pro mnohé legendárního alba Yzomandias. Od té doby začal být aktivní na TikToku a sice nejdřív sdílel jenom předtočená propagační videa nového alba, teď se tam snaží být i autentický. Nedávno například sdílel video z koncertu, ve kterém si nožem odřezává dredy a o den později sdílel, jak spadl z točícího se kruhu na zem.

Yzomandiase následoval brzy i Nik Tendo, který také v posledních dnech sdílí vtipné zážitky z jeho osobního života. Sice jsou oba už dlouho aktivní na Instagramu, pořádají relativně pravidelná živá vysílání a natáčeli mnoho vlogů z koncertů, obsah na TikToku působí autentičtěji.

Rappeři z pardubického labelu Milion+ ale nejsou jediní, kdo se poslední dobou snaží být aktivní i na TikToku. Viktor Sheen tam sdílel mnoho videí už před delší dobou, pak se ale odmlčel. Na podzim letošního roku začal natáčet krátká videa znovu, což pravděpodobně souvisí s vydáním nového alba Planeta opic, na které mnohdy odkazuje a s nadsázkou komentuje zprávy, které mu fanoušci posílají. Je nutné zmínit také Rohonyho, mladého rappera původem z Vysočiny, který je hvězdou TikToku už několik měsíců. Pravděpodobně i díky tomu mu poměrně zásadně vzrostl počet posluchačů na Spotify.

Zdá se, že čeští rappeři se snaží sázet především na autenticitu a humor, placení influencerů pro ně není cesta, kterou by se chtěli vydat. Všechny populární skladby na TikToku vděčí za úspěch především algoritmu, kterému rapper v některých případech sice dopomohl, i přes to s největší pravděpodobností nikomu za videa s ní nezaplatil. Uživatele na TikToku jednoduše baví především to, že mohou být oblíbeným umělcům o krok blíž a díky aplikaci se tak dozví o hudbě, kterou nikdy před tím neslyšeli.

O tom, že sociální sítě poměrně zásadně mění hudební marketing, píše i magazín Forbes. „Tradiční způsoby propagace často vyžadují mnoho času s kampaněmi, které nakonec ani nemusí vyjít. Také často vyžadují větší rozpočty,“ píše. Sociální nabízejí levnější alternativu propagace a tak ti, kdo teprve začínali a neměli tolik peněz na propagaci skladeb, se mohou jednoduše vyrovnat známějším tvůrcům.

Je nutné zmínit také to, že se umělci díky sociálním sítím mohou relativně jednoduše dostat i k zahraničnímu publiku jenom tím, že budou sdílet vtipná videa. Fanoušci si tak s nimi vybudují mnohem rychleji vztah, než by to zvládli jenom pomocí skladeb.