Být influencer je v současné době pro mnohé dospívající i dospělé lidi vytoužené povolání. Taková práce má rozhodně mnoho výhod. Pokud je někdo opravdu úspěšný, může si přijít k velmi příjemným penězům, dělat spolupráce s nejrůznějšími značkami a firmami, za které také vydělá slušné peníze a samozřejmě nedílnou součástí je také popularita a sláva. Mnoho lidí touží stát se slavnými, ne každý si ale umí představit, jak moc dokáže sláva stoupnout do hlavy a některé lidi od základu změnit. Samozřejmě, je spousta celebrit a influencerů, kteří i přes obrovskou popularitu a bohatství zůstali sami sebou, bohužel se to ale nedá říci o všech.
Někteří influenceři mají za sebou opravdu dlouhou cestu. Sláva jim nespadla jen tak do klína a trvalo jim i několik let, než si vypracovali početnou fanouškovskou základnu a také velká čísla na sociálních sítích. Právě proto se postupně učili pracovat s popularitou a většími příjmy než na jaké byli zvyklí. Když se ale dostali na určitou hranici opravdové popularity, nedokázali mnohdy kontrolovat své chování a začali se na sociálních sítích prezentovat zcela jinak než při svých začátcích.
Příkladem takového influencera je youtuber Taras „Tary“ Povoroznyk. Youtuber se dokázal v podstatě z ničeho vypracovat až na úspěšného milionáře, cesta k popularitě ale ani pro něj nebyla jednoduchá. Svoji tvorbu zasvětil tutoriálům parkouru a díky tomu, že si na nic nehrál a snažil se předat zkušenosti svým sledujícím, si brzy získal srdce mnohých uživatelů YouTube. Povoroznykovi ale postupně rostla čísla na sociálních sítích, objevily se různé nabídky placených spoluprací a každý mohl na vlastní oči sledovat, jak si youtuber pozornost užívá.
Mnoho lidí zastává názor, že Povoroznykovi stoupla sláva do hlavy a naprosto se změnil. Začal se chovat velmi nevhodně a také se změnila jeho tvorba. Dokonce pořádal parkourové workshopy na které se kolikrát vůbec nedostavil nebo se účastníkům vůbec nevěnoval. Youtubera doprovází také mnoho nepříjemných kauz, kdy se například vysmál malému chlapci, že nemá peníze. Také se natáčel za jízdy ve svém novém autě při překročení povolené rychlosti.
Ze skromného youtubera, který chodil oblečený v omšelém oblečení, se stal velmi kontroverzní člověk, kterému jde, podle spousty lidí, pouze o peníze, kterých rozhodně nemá málo. „Když jsem tě začala sledovat, myslela jsem si, že jsi super člověk. Postupem času mi začalo docházet, že ti vůbec nejde o lidi, kteří se na tvoje videa dívají, ale jde ti jen o to, aby jsi měl co nejvíc peněz a byl slavný jak nejvíc to jde,“ okomentovala Povoroznykovu tvorbu jedna z uživatelek na YouTube.
Lidé také kritizují Povoroznyka za to, že se podle nich snaží vydělávat peníze i na své malé dceři. Poslední dobou totiž přidává mnoho videí právě s ní a některá jsou podle diváků naprosto nevhodná. Povoroznyk se už ale nejspíš nebojí přidat na sociální sítě cokoliv. „Máš být motivací a nedělat to, co děláš poslední dobou. Buď se vzpamatuj, nebo se na to vy*er,“ vzkázal Povoroznykovi jeden uživatel na YouTube.
Podobný nárůst popularity zažila také kontroverzní influencerka Lada Horová. Ta se dočkala obrovské pozornosti díky své účasti v první řadě reality show Like House. Horovou začalo sledovat obrovské množství lidí a i když už byla na sociálních sítích známá dříve, reality show jí pomohla překonat hranici 100 tisíc sledujících. Mladé influencerce začalo chodit více nabídek na spolupráce, do kterých se s chutí pustila a také ona si užívala enormní popularitu.
Ani Horová se ale nedokázala s náhlou vlnou popularity vypořádat tak, jak by se očekávalo. To dokazuje například video, ve kterém se hádá s jedním mladíkem v KFC. „Chceš se se mnou hádat, do p*či? Myslíš si, že máš víc než já? Do p*či, máš vůbec ponětí, s kým to mluvíš,“ křičela Horová na mladíka. Video se rozšířilo po všech sociálních sítích a mnoho lidí poukázalo na to, že Horové popularita ani trochu neprospívá.
„Na stories se chová jako slušná holčička a teď tohle? Nebýt Like House, tak nikoho nezajímáš. Lidi, neposílejte jí na streamu peníze, alespoň vidíte, jak si toho ta namyšlená slepice váží,“ okomentovali video lidé na YouTube. Horová totiž při živém vysílání na TikToku z diváků lákala peníze a rozhodně nebylo jich málo. Díky svému chování a několika kauzám, jí spousta lidí naprosto opovrhuje. Její kariéra před reality show Like House byla přitom docela slušná a obešla se bez větších škraloupů.
MaxGreen
Bizarní influencer Jiří Janouch alias MaxGreen je krásný příklad člověka, kterému sláva dokonale změnila život. Janouch se totiž nejvíce proslavil díky zápasení v organizaci Clash of the Stars. Ze začátku byl Janouch, který trpí hned několika tělesnými vadami, u fanoušků organizace velmi oblíbený. I přes své handicapy chtěl totiž dokázat, že bojové sporty bere vážně a byl odhodlaný to všem divákům předvést. Navzdory tomu, že svůj premiérový zápas prohrál, si ho lidé zamilovali a velmi ho podporovali.
Pro Janoucha to bylo samozřejmě velmi příjemné a sláva mu vyhovovala. Postupně se ale i jeho chování začalo měnit a to především díky pocitu, že je naprostá hvězda. Respekt mu totiž vyjádřil třeba profesionální zápasník Leo Brichta, který si ho pozval do svého podcastu. Brichta se ale později nechal slyšet, že se Janouch změnil. Očividně mu totiž sláva stoupla do hlavy a už to nebyl ten bázlivý mladík, který chtěl dokázat ostatním, že se vydá tím správným směrem.
Začal se totiž předvádět, opakoval svou oblíbenou hlášku „Zlomím ti páteř“ a mnoho lidí nakonec počáteční radost, kterou z Janoucha měli, definitivně přešla. Janouch ale cítí, že pokud má jeho kariéra fungovat, bude se muset prosadit skrze organizaci Clash of the Stars. To dokazuje také fakt, že odmítl nastoupit do zápasu v konkurenční organizaci Red Face a to dokonce jen několik hodin před zahájením galavečeru. Svou lásku k organizaci také dokazuje tím, že v podstatě nenosí nic jiného než merch Clash of the Stars.
Ze všech českých influencerů, které změnila sláva, se to asi nejvíce projevilo na bizarní influencerce Shopaholic Adel. Ta se sice potýká s neuvěřitelnou kritikou, dnes je ale pouze málo lidí, kteří by její tvorbu nezaznamenali. Adel má postavenou svoji kariéru na bizáru a i když se snaží občas tvořit normální videa, asi už se nikdy nestane, že by na ni lidé změnili názor. Kvůli neuvěřitelné sledovanosti, kterou Adel má, je přesvědčená, že je stejně kvalitní influencerka jako ostatní.
Zároveň má ale nejspíš pocit, že se na sociálních sítích může chovat, jak chce. Na začátku své nechvalné kariéry se přitom ke svým sledujícím chovala mile. Vážila si každého peněžního dárku, který jí její sledující poslali a i když byla i nadále bizarní, měla k lidem úctu. S příchodem větší pozornosti se ale její chování velmi rychle změnilo.
Dostala se totiž do fáze, kdy se nebála navážet se do fanoušků a kolikrát nehledě na to, že jí přitom konkrétní fanoušci poslali nemalou finanční částku. Adel je zároveň přesvědčená o tom, že její kariéra funguje natolik skvěle, že se bude moci až do konce života živit jako influencerka. K tomu se ale pojí také její tvrzení, že ji kvůli její tvorbě na sociálních sítích údajně nikde nechtějí zaměstnat.
Adel navíc očividně naprosto ztratila pojem o životě obyčejných lidí. Přijde jí totiž, že si vydělává málo peněz. V jednom rozhovoru se přitom nechala slyšet, že si měsíčně vydělá okolo 80 tisíc korun, což rozhodně málo není. Adel má ale za to, že to málo je a chce si vydělávat víc. Průměrná mzda první poloviny tohoto roku přitom činí zhruba 42 tisíc korun. Adel tedy vydělává dvakrát tolik, ani to jí ale očividně nestačí.
„Prosím, přestaňte ji už všichni konečně sledovat. Tím, že se budete koukat na její videa, ji akorát budete podporovat v tom, že je naprosto v pořádku. Takový člověk by na sítích neměl mít vůbec žádný prostor,“ okomentoval jedno z jejích videí uživatel TikToku.
„Lidé, kteří se stanou slavnými, mohou cítit velký tlak, aby splnili všechna očekávání veřejnosti. Nebo se jim naopak líbí být středem pozornosti a slávu si neustále udržovat. To se může velmi podepsat na duševním zdraví, kdy jsou pak takoví lidé mnohdy ve stresu,“ vysvětlil pro redakci Antiyoutuber.cz psycholog a terapeut Pavel Pařízek.
V takových případech je prý dobré vyhledat terapeuta, se kterým může dotyčný člověk probrat všechna úskalí slávy a velmi prý také pomáhá, když se člověk, který pocítil dotek slávy, udržuje kontakt s rodinou a přáteli, kteří ho znali ještě před tím, než se proslavil.
„Úplně se před tím obrnit nedá. Je to velmi individuální. Velkou výhodou samozřejmě je, když konkrétní celebrita pochází ze slavné rodiny. Takové prostředí pro něj totiž není nové a může tak se svou popularitou lépe pracovat. Dobré je se zapojit do aktivit, které vás připoutají k běžnému životu a pomáhají vám udržet si perspektivu,“ radí Pařízek.
Někteří influenceři mají nejspíš za to, že když mají pozornost, lidé se s nimi fotí a vydělávají si více než normálně pracující lidé, mohou si zkrátka dovolit všechno. Samozřejmě že je mnohdy těžké zůstat sám sebou, ale nesmějí zapomínat na to, že jsou i oni pouze lidé a neměli by se povyšovat nad ostatní, což se ale bohužel často děje.
Takové chování navíc může mít dopad i na rodiny influencerů. Jsou totiž zaznamenané případy, kdy se kvůli nevhodnému chování některých z nich dokonce rodiče influencerů staly terčem nadávek a vyhrožování. I když je někdy těžké zůstat nohama na zemi, lidé určitě daleko více ocení, když slavní lidé zůstanou sami sebou, než když se budou zbytečně povyšovat nad ostatní lidi.